zdrowy pracownik

Zdrowe ciało, zdrowy duchFilozofia polecana przez św. Hildegardę z Bingen głosiła, że podstawą zdrowia są trzy filary: dieta, zioła oraz…post. Dziś, przy minimalizacji ruchu i aktywności fizycznej do wymienionych zaleceń świętej trzeba na pewno dodać jeszcze codzienną porcję ruchu – jako czwarty niezbędny filar. Każdy z wymienionych elementów wzmacnia nasz układ odpornościowy, nasze ciało i ducha dzięki czemu choroby będą nas omijać. Zdrowe życie to zdrowe ciało i umysł, to sposób i trwały styl życia, na zawsze.

Dlatego jeśli zastanawiamy się, czy być aktywnym fizycznie, szczególnie gdy mamy określone ograniczenia zdrowotne – odpowiedź brzmi TAK! Jednak zachowajmy rozsądek i przestrzegajmy pewnych zasad nie rezygnując z bycia aktywnym. Ruch i aktywność fizyczna to niezbędny element naszego życia!

Korzystając z dostępnych publikacji zdrowotnych zgadzam się ze stwierdzeniem, że choroby cywilizacyjne możemy podzielić na 4 zasadnicze grupy.

  • Pierwsza obejmuje zaburzenia przemiany materii i wszelkie ich następstwa takie jak miażdżyca, niewydolność naczyń wieńcowych serca, cukrzyca i otyłość.
  • Druga grupa dotyczy chorób wynikających z przeciążenia układu nerwowego, czyli nerwice, choroby psychiczne, choroby wrzodowe i choroba nadciśnieniowe.
  • Trzecią grupę stanowią choroby urazowe czyli następstwa motoryzacji i rozwoju technicznego.


    Czytaj dalej…

Robienie zakupów spożywczych było kiedyś dla mnie udręką. Zauważyłam, że lista zakupów ciągle taka sama, lato, jesień, zima, wiosna: warzywa, owoce, bakalie, kasze, mięso, często to samo. Dlatego zrobiłyśmy z Anią Ptak podręczne listy zakupów, na każdą porę roku inną (no wiadomo, część powtarza się w każdym sezonie). Po to, by jesienią pamiętać o gruszkach, dyni, burakach i kapuście, a wiosną używać mniszka, cykorii czy rzodkiewek. I żeby nie myśleć za dużo jak urozmaicić żywienie 😉 Listy są gotowe – w formacie A3, choć możesz też wydrukować na A4 (akurat wolę mniejszy druk, na A4, bo wtedy ogarniam wzrokiem całość).

Sezonowe listy zakupów są przygotowane według czterech pór roku: lato, jesień, zima i wiosna. Czyli są to 4 listy zakupowe.

Produkty spożywcze są podzielone na 10 grup:

  • rośliny strączkowe
  • produkty zbożowe
  • owoce
  • warzywa i grzyby
  • mięso, ryby, jaja
  • oleje i nasiona
  • mleko i jego przetwory
  • przyprawy
  • napoje
  • żywność w słoikach i puszkach oraz koła ratunkowe (zwłaszcza dla osób pracujących zawodowo).

To co jest sezonowe, jest pogrubione, np. dynia jesienią czy truskawki latem.

Jak korzystać z sezonowych list zakupów spożywczych?*


Czytaj dalej…

Co, oprócz wody, pijesz codziennie? Myśląc o piciu jaki napój przychodzi Ci jako pierwszy do głowy? Dla wielu ludzi odpowiedź jest tylko jedna – kawa. Kawa to napój, którego nasze ciało domaga się od razu po przebudzeniu.

Kawa samo zło?

Wielu specjalistów i żywieniowych guru często zaleca porzucenie kawy na rzecz ciepłej wody z cytryną. Zadziwiające, prawda? Jednak dla wielu ludzi, mających wymagającą pracę, pierwszą naturalną rzeczą zaraz po przebudzeniu jest wypicie kawy na czczo. Jest ona im niezbędna do dalszego funkcjonowania i szklanka wody z cytryną nie załatwi sprawy.

Generalnie kawa sama w sobie nie jest zła, a nawet może pomóc w niektórych chorobach. Największy problem pojawia się jednak wraz z dodatkiem do kawy cukru, nabiału i wielu innych sztucznych dodatków, które czynią kawę niezbyt zdrowym napojem. Jednak możemy temu zaradzić.


Czytaj dalej…

Jak zmienić się ze zwierza kanapowego w piękną gazelę? Czyli mini poradnik jak polubić aktywność fizyczną.

Na zewnątrz aura coraz bardziej zachęca do odkrywania kolejnego kawałka naszego ciała. Wiele osób wraz z nadchodzącą wiosną chciałoby pokazać swoje nowe oblicze. Poza względem estetycznym, chcielibyśmy cieszyć się zdrowiem i korzystać z życia pełnymi garściami.

Po ostatniej rozmowie z koleżanką, która nigdy szczególnie nie przepadała za jakimkolwiek sportem i wiążącym się z tym wysiłkiem, a spodnie jeansowe uważała za strój sportowy (a właściwie uniwersalny), postanowiłam napisać kilka słów odnośnie tego, jak zacząć przyjemnie i bezboleśnie się ruszać.


Czytaj dalej…

Co jest zdrowe a co nie? Czy trzeba łykać witaminy? Czy warto liczyć kalorie? Coraz więcej osób interesuje się zdrowym stylem życia, zaczyna bardziej dbać o siebie zarówno w sferze odżywiania, jak i aktywności fizycznej i równowagi psychicznej. Media przedstawiają najróżniejsze oferty dotyczące zdrowia, jednak wiele osób gubi się w gąszczu sprzecznych często zasad.

Można spotkać się z wieloma mitami na temat zdrowego odżywiania, a kuchnia naturalna ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Problemem dzisiejszych czasów nie jest głód, lecz nadmiar: soli, cukru, tłuszczu, chemii; brak aktywności fizycznej, nałogi i stres.

Pamiętaj, że życie jest sztuką możliwego, więc nie wprowadzaj wszystkich zmian na raz. Stosuj zasadę 80/20, czyli 80% zdrowych zasad, 20% na odstępstwa. Nie dajmy się zwariować!

Jeśli zdecydujesz się wprowadzić zdrowy styl życia, zapoznaj się z 10 krokami prowadzącymi do zdrowia.


Czytaj dalej…

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.