sztuka odzywiania dla poczatkujacych start 66

Wiosna się zbliża, wszystko niebawem zacznie budzić się do życia, rozkwitać.
Wiosna to czas kiełkowania, proces podczas którego zawartość witamin i enzymów gwałtownie wzrasta. Substancje zapasowe (białka, tłuszcze i cukry) skumulowane w nasionach są rozkładane na związki proste, co sprawia, że są one łatwiej przyswajalne i lekkostrawne.


Kiełki dostarczają naszemu organizmowi niezwykle potężnej dawki energii. Obfitują w witaminy, składniki mineralne, wartościowe białko, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz błonnik.

Mają właściwości ochładzające i oczyszczające, dlatego też osoby słabe, niedoborowe, odczuwające często zimno lub mające tendencje do luźnych stolców powinny spożywać kiełki w niewielkich ilościach.
Kiełki najlepiej spożywać wiosną i latem, w innych porach roku wskazana jest ich niewielka ilość (w celu zrównoważenia potraw długo gotowanych i pieczonych).
Kiełkowanie nasion nie jest trudne. Możemy w tym celu wykorzystać słoik, woreczki, sitko czy ligninę albo zakupić kiełkownicę.
Właściwie wszystkie nasiona nadają się do kiełkowania oprócz nasion roślin psiankowatych – papryki, pomidora i ziemniaka, gdyż zawierają szkodliwe substancje dla organizmu.

Jeśli dopiero rozpoczynamy przygodę z kiełkami, najlepiej zacząć od tych, które są najłatwiejsze w hodowli, czyli nasiona soczewicy, lucerny, rzodkiewki, fasoli mung, rzeżuchy czy brokuła.

Kłopoty mogą czasem sprawić kiełki soi, gorczycy, ciecierzycy – podczas kiełkowania wytwarzają śluz, przez co hodowla wymaga częstego płukania. Natomiast kiełki słonecznika są podatne na gnicie.
Jak hodować kiełki w domu?


Czytaj dalej…

Istnieje ścisły związek  między spożywanym produktem zawierającym węglowodany, a poziomem glukozy we krwi. Zależność tę wykorzystano tworząc pojęcie indeksu glikemicznego (IG). Węglowodany znajdują się w większości produktów żywnościowych w postaci cukrów prostych, np. glukoza, fruktoza, galaktoza i złożonych, np. sacharoza, laktoza, skrobia, celuloza. Prawie wszystkie są trawione, zamieniane na glukozę i w tej postaci wędrują do krwi.

Indeks glikemiczny wskazuje, jak szybko, po zjedzeniu danego produktu węglowodanowego, podnosi się poziom glukozy we krwi. Wartość IG dla poszczególnych produktów waha się od 0 – 100 i wyraża się w procentach. Za wzorzec przyjęto glukozę , której IG = 100.


Czytaj dalej…

Ciecierzyca jest jedną z roślin strączkowych. Jest uprawiana i spożywana na całym świecie, zwłaszcza w krajach, afro-azjatyckich. W Polsce najlepiej znana jest w diecie wegetariańskiej, ze względu na bogaty skład aminokwasowy jest świetnym zamiennikiem mięsa.

 

Jest dobrym źródłem białka i węglowodanów. Z tego względu  naukowcy z Harvard School of Public Health potwierdzają korzystny wpływ ciecierzycy na płodność. Ciecierzyca ma znaczne ilości wszystkich niezbędnych aminokwasów zawierających siarkę. Zawiera znaczne ilości błonnika, zwłaszcza frakcji nierozpuszczonych, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Wspomaga trawienie oraz obniża poziom glukozy we krwi, przydatne w leczeniu cukrzycy. Zawarte w niej nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas linolowy i kwas oleinowy poprawiają gospodarkę lipidową, korzystnie wpływają na śledzionę, trzustkę i żołądek.


Czytaj dalej…

Kasza jaglanaCo to jest oczyszczanie organizmu?
Oczyszczanie ogólnie mówiąc oznacza oczyszczanie organizmu z toksyn i pozostałości nagromadzonych w naszym ciele, z powodu spożywania pokarmu bogatego w tłuszcze i białka, dużą ilość nabiału, białą mąkę oraz cukier rafinowany.

Czy oczyszczanie organizmu jest Ci potrzebne?
Sprawdź symptomy. Gromadzenie się toksyn może powodować bóle głowy, apatię, senność lub problemy z zasypianiem. Oczyszczanie za pomocą takich pokarmów jak kasze, warzywa i owoce, mogą nie dać natychmiastowych efektów, ale są  bezpieczniejsze i dodatkowo mniej stresujące dla tych, których dieta dotychczas była bardziej kaloryczna i obfita.

Mnóstwo inspiracji jaglanych znajdziesz w ebooku o kaszy jaglanej.


Czytaj dalej…

burakiWątroba pełni jedną z najważniejszych funkcji w naszym organizmie m.in. usuwa toksyny i inne szkodliwe substancje, magazynuje i filtruje. W ten sposób chroni narządy przed poważnymi chorobami.
Jednym ze znanych i naturalnych sposobów na oczyszczanie wątroby jest burak.

Buraki są korzystne dla zdrowia z wielu powodów. Są źródłem witaminy C, B1, posiadają wiele makro- i mikroelementów. Jest w nich dużo wapnia, magnezu, sodu, potasu oraz dwa rzadkie metale: rubid i cez.


Czytaj dalej…

Możesz spotkać się ze słowem – kazeina; kryje się ona również pod nazwą „białka mleka”. Czytaj etykiety, by wiedzieć czy masz z nią do czynienia. Jest głównym alergenem mlecznym. Jej druga strona medalu to zastosowanie w przemyśle – przeczytaj gdzie.

 

Kazeina jest najważniejszym białkiem mleka. Stanowi ona około ¾ ogólnej ilości białek mleka. Zawartość w mleku krowim wynosi 2,4-2,6%. Skład elementarny kazeiny to: węgiel C (53%), wodór H (7%), tlen O (22%), azot N (15,65%), siarka S (0,76%), fosfor P (0,8550%). Kazeina jest białkiem najbardziej przydatnym jako materiał budulcowy do syntezy hemoglobiny i białek osocza krwi. Po spożyciu mleka tworzy ona w żołądku skrzep, który jest bardziej podatny na działanie enzymów trawiennych niż, np.: białka w produktach mięsnych.


Czytaj dalej…

Kawa? Dopiero po śniadaniu!

Zdarza Ci się od razu po przebudzeniu sięgać po kubek kawy? A może to twój codzienny zwyczaj?
Jeśli to właśnie kawa budzi Cię codziennie rano, radzę zmienić to przyzwyczajenie. Pomimo wielu korzystnych właściwości, takich jak: usuwanie oznak zmęczenia, pobudzenie kory mózgowej, przyśpieszanie spalania tkanki tłuszczowej, picie kawy w nadmiernej ilości oraz na czczo działa niekorzystnie na nasz organizm. Mocna, czarna kawa o poranku nie dostarcza energii, witamin i minerałów, a wręcz przeciwnie zubaża nasz organizm w substancje odżywcze.


Czytaj dalej…

Zgodnie z piramidą żywienia podstawą naszej codziennie diety powinny być produkty zbożowe. Obecnie króluje nowy pogląd, który zakłada, że korzystniejsze są zboża naturalnie bezglutenowe, takie jak kasza jaglana, ryż, komosa ryżowa czy gryka. Gluten jest przez wiele osób nietolerowany. Możesz mieć alergię lub nietolerancję glutenu. Sprawdź bezpłatnie test na nietolerancję glutenu lub wykonaj test 59 nietolerancji pokarmowych Food Detective lub ImuPro.

O kaszach można by długo pisać. Wszyscy je znamy, ale bardzo często, pomimo ich walorów zdrowotnych i smakowych, nie doceniamy ich. Najbardziej zapomniana jest kasza jaglana, która na naszych stołach gości bardzo rzadko. Tymczasem mało kto wie, że jest to jedna z najzdrowszych kasz! Ciekawą prezentację na temat kaszy jaglanej znajdziesz w naszym sklepie (znajdziesz w niej dużo więcej informacji niż w tym krótkim artykule).


Czytaj dalej…

Jak i dlaczego czujemy głód?

Robimy się głodni, szukamy jedzenia, jemy – to wydaje się takie proste. Jednak dopiero zaczynamy rozumieć ten proces. Głód jest dobrym przykładem tego jak, zarówno wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływają na nasze zachowanie. Poniżej przybliżymy te pierwsze, składające się na fizjologię głodu.

Głód – pod chemiczną kontrolą.

Gdy jesteś głodny zapewne myślisz przede wszystkim o swoim żołądku. Wszyscy przecież znamy burczenie i skurcze żołądka! Dlatego badacze Cannon i Washburn (1912) postanowili sprawdzić czy żołądek rzeczywiście odpowiada za uczucie głodu. W ich słynnym eksperymencie Washburn połknął balon podłączony do rurki, dzięki której można było go napełnić. Ustalili, że gdy balon jest nadmuchany skurcze żołądka znikają, a badany nie czuje się głodny. Dziś wiemy, że działo się tak za sprawą sygnałów odbieranych przez receptory w rozciąganej przez balon ścianie żołądka, które docierają do naszych mózgów. Później teoria ta została przyćmiona przez odkrycie faktu, że po usunięciu żołądka dalej można odczuwać głód (Tsang 1938).

Zatem żołądek nie ma przeważającego wpływu na odczuwanie głodu. Co więc sprawia, że czujemy się głodni? Dziś wiadomo, że kluczową rolę odgrywają liczne hormony{przypis}Związki chemiczne wydzielane przez gruczoły, które regulują i przyspieszają zmiany chemiczne, wpływające na czynności organizmu takie jak wzrost, rozwój czy równowaga energetyczna.{/przypis}i neuroprzekaźniki{przypis}Związki chemiczne, które umożliwiają komunikowanie się komórek nerwowych między sobą oraz z innymi komórkami.{/przypis}. Lista ich nie jest zamknięta, ponieważ wciąż odkrywane są nowe związki. Jednak wszystkie można podzielić na dwie grupy: pobudzające apetyt (oreksygeniczne) i hamujące go (anoreksyheniczne).


Czytaj dalej…

Od lat przekonuje się nas, że zmniejszenie zjadania tłuszczu jest kluczem do niskiego poziomu cholesterolu i zapobiegania wielu problemom zdrowotnym. Jesteśmy bombardowani opcjami: odtłuszczone lody, ciasteczka, jogurty itd. Jednak jeśli chcemy zadbać o nasze zdrowie psychiczne i fizyczne, “cięcia tłuszczu” po prostu nie zadziała. Większe znaczenie od ilości zjadanego tłuszczu, ma jego rodzaj i jakość. Niektóre tłuszcze prowadzą do wysokiego cholesterolu i ryzyka chorób serca, a inne mają skutek odwrotny – chronią serce i wspierają zdrowie. Najważniejsza jest nauka świadomego wyboru tłuszczy, które jemy.

Rola tłuszczy.

Tłuszcz i cholesterol zdobyły złą sławę i kojarzą nam się głównie z chorobami. Prawda jest jednak taka, że są one bardzo potrzebne.
Cholesterol występuje w każdej komórce naszego ciała i jest niezbędny do ich sprawnego działania. Jest konieczny także do tworzenia np.: kwasów żółciowych (które pomagają w trawieniu tłuszczów), witaminy D czy hormonów płciowych.
Tłuszcze – główne ich zadania to magazynowanie energii, tworzenie błon komórek i udział w przesyłaniu sygnałów między nimi. Tłuszcz chroni narządy wewnętrzne, zapewnia zdrowszą skórę i  pomaga w wykorzystaniu przez organizm witamin A, D, E i K. Zazwyczaj tkanka tłuszczowa stanowi 10-15% masy ciała młodego zdrowego mężczyzny i 20-25% masy ciała młodej zdrowej kobiety.


Czytaj dalej…

Po jedzeniu,  cukry złożone (czyli węglowodany) trawione są do jednegocukru prostego – glukozy.To ona krąży w naszej krwi. Jej zadaniem jest dostarczanie nam energii do pracy, jazdy na rowerze czy czytania tego artykułu. Od środka – jest niezbędna do utrzymywania temperatury ciała, pracy komórek, organów wewnętrznych, mięśni i mózgu.

U zdrowej osoby, poziom glukozy we krwi jest regulowany przez kilka hormonów, w tym insulinę. Jest ona produkowana przez trzustkę. Insulina jest jak klucz, który otwiera glukozie przejście z krwi do komórek organizmu.


Czytaj dalej…

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.