sztuka odzywiania dla poczatkujacych start 5

10 znaków, że dotyka Cię przerost drożdży, czyli kandidoza (drożdżyca)

węglowodany proste jako jedna z przyczyn kandidyZapewne zastanawiasz się czym jest drożdżyca? Candida to grzyb w formie drożdży, a ich bardzo mała ilość żyje w jamie ustnej oraz jelitach. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych. Jednak, gdy występuje w nadmiarze niszczy ścianę przewodu pokarmowego i przenika do krwioobiegu, produkując toksyny. Nadmiar drożdży może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, począwszy od problemów trawiennych, a kończąc na depresji.

Jak dochodzi do przerostu drożdży?

Bakterie naturalnej flory przewodu pokarmowego trzymają drożdże w ryzach, nie pozwalając im na nadmierny wzrost. Jednak istnieje wiele czynników, które mogą spowodować, że Candida wymknie się spod kontroli, m.in.:
Dieta bogata w rafinowane węglowodany oraz cukier (stanowi on pożywienie dla drożdży),
Spożywanie dużej ilości alkoholu,
Stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych,
Dieta bogata w produkty fermentowane np. w kapustę kiszoną, ogórki, pikle,
Nadmiar stresu,
Ciągłe wspomaganie zdrowia antybiotykami – niszczą one naturalną mikroflorę jelit, która zapobiega wzrostowi drożdży.

Miejsce jedzenia w życiu

Autor: Ewa Siedlecka

rodzinaSniadanieNaDworzePracując nad swoim własnym stylem odżywiania zastanawiamy się nad składem i wartościami pokarmów, ich właściwościami zdrowotnymi, sposobem przetwarzania przemysłowego i kulinarnego, chcąc wybrać dla siebie te najlepsze, najcenniejsze…. Zacząć można też od czegoś zupełnie innego – od miejsca, jakie zajmuje odżywianie w naszym życiu. 

Czym jest odżywianie?

Jakie potrzeby zaspokajamy poprzez odżywianie?

Jakie miejsce w życiu ono zajmuje?

Czy ta potrzeba zaspokajana jest w optymalny sposób?

Na te pytania oraz inne, które się z tym wiążą odpowiadajmy sobie jak najczęściej, jeśli chcemy, aby odżywianie miało odpowiednie dla niego miejsce.
Przyjrzyjmy się niektórym aspektom miejsca odżywiania w życiu.
Czy jedzenie zaspokaja jedynie potrzeby naszego ciała i jego wymagań określonych naukowo przez normy różnorakich składników odżywczych? Czy polega ono wyłącznie na dostarczaniu owych składników? Czy jedząc cokolwiek traktujemy pokarm jako potencjalnego wroga, który może popsuć zdrowie lub jako ściśle określone parametrami naukowymi paliwo dla organizmu bez zwracania uwagi na inne aspekty np. upodobania, smak, estetykę? Taka postawa oczywiście ma swoje zalety, ale w nadmiarze prowadzi do wielu frustracji, a nawet zaburzeń odżywiania. Przyjrzyjmy się temu zjawisku bliżej.

Czy każdy może ćwiczyć? Czyli jak dobrać aktywność fizyczną dla siebie

Zdrowe ciało, zdrowy duchFilozofia polecana przez św. Hildegardę z Bingen głosiła, że podstawą zdrowia są trzy filary: dieta, zioła oraz…post. Dziś, przy minimalizacji ruchu i aktywności fizycznej do wymienionych zaleceń świętej trzeba na pewno dodać jeszcze codzienną porcję ruchu – jako czwarty niezbędny filar. Każdy z wymienionych elementów wzmacnia nasz układ odpornościowy, nasze ciało i ducha dzięki czemu choroby będą nas omijać. Zdrowe życie to zdrowe ciało i umysł, to sposób i trwały styl życia, na zawsze.

Dlatego jeśli zastanawiamy się, czy być aktywnym fizycznie, szczególnie gdy mamy określone ograniczenia zdrowotne – odpowiedź brzmi TAK! Jednak zachowajmy rozsądek i przestrzegajmy pewnych zasad nie rezygnując z bycia aktywnym. Ruch i aktywność fizyczna to niezbędny element naszego życia!

Korzystając z dostępnych publikacji zdrowotnych zgadzam się ze stwierdzeniem, że choroby cywilizacyjne możemy podzielić na 4 zasadnicze grupy.

  • Pierwsza obejmuje zaburzenia przemiany materii i wszelkie ich następstwa takie jak miażdżyca, niewydolność naczyń wieńcowych serca, cukrzyca i otyłość.
  • Druga grupa dotyczy chorób wynikających z przeciążenia układu nerwowego, czyli nerwice, choroby psychiczne, choroby wrzodowe i choroba nadciśnieniowe.
  • Trzecią grupę stanowią choroby urazowe czyli następstwa motoryzacji i rozwoju technicznego.

Zdrowsze zamienniki cukru białego (rafinowanego, oczyszczonego)

Zdrowsze zamienniki cukru Jak trudno obyć się bez słodyczy lub po prostu cukru, wie każdy z nas. Znam niewiele osób, dla których słodycze mogą nie istnieć.

O tym, dlaczego lubimy słodycze, pisałam już w artykule o znaczeniu smaku słodkiego w życiu.

Dostęna jest też lista zdrowych słodyczy.

Dla mnie najważniejsze jest, by wyeliminować z diety biały, czyli rafinowany cukier. Przeczytaj dlaczego warto unikać cukru (artykuł Emilii Lorenc na stronie Zdrowego Przedszkolaka.org)

Jeśli możemy, ograniczmy cukier do minimu, stosujmy od czasu do czasu jego zamienniki, takie jak:

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.