sztuka odzywiania dla poczatkujacych start 44

naturalne źródła magnezu sztuka odżywiania pl

Spośród wszystkich minerałów, do utrzymania optymalnego stanu zdrowia, nasz organizm najbardziej potrzebuje magnezu. Po dziesiątkach lat badań, staje się oczywiste, że magnez, czwarty najcenniejszy minerał w organizmie człowieka, jest niezbędny do regulowania setki procesów biochemicznych i fizjologicznych. Odpowiada za prawidłowe utrzymanie metabolizmu i układu krążenia.

Najbogatsze źródło magnezu to:


Czytaj dalej…

Internetowy kurs przyprawiania ze Sztuką OdżywianiaCo to za kurs?

KURS PRZYPRAWIANIA – online, czyli przez internet. W 3 wersjach.

 

Sam opis przypraw nie jest dla mnie sednem tego kursu, to każdy może znaleźć w internecie. Istotne jest JAK SKOMPONOWAĆ POTRAWĘ – co do czego pasuje, jak zrównoważyć smak, jak wydobyć więcej aromatu; zioła, sól, przyprawy i nośniki smaku – niby detale, ale to właśnie one się liczą.

“Moim zamysłem jest, by po kursie każdy umiał stworzyć zrównoważoną potrawę, gdzie bazą może być cokolwiek – słodki ziemniak, kasza jaglana, ryż, mięso czy ryba;  żeby za pomocą ziół, przypraw i nośników smaku każdy był w stanie stworzyć dzieło.

Przykładowo: zazwyczaj gotuję ryż z czarnym kardamonem, korą cynamonu i ghee. Wariantem tej potrawy może być wzbogacenie jej o słupki marchewki, fasolkę szparagową i pieczarki. Całość pycha!”

Kasia Rudnicka

 

Dla kogo?

●   Dla osób, które chcą gotować dla siebie, swojej rodziny, przyjaciół i innych bliskich osób. Może to być również dobra okazja do zwiększenia kompetencji zawodowych dla kucharzy i pomocników kucharza.

 

Po co?

  Żeby nauczyć się właściwie wykorzystywać przyprawy i zioła z korzyścią dla zdrowia i smaku

●   Żeby nauczyć się jak inaczej stosować przyprawy i zioła już znane, poznać nowe i dowiedzieć się jakie są ich zdrowotne moce

●   Żeby gotować w pełni wartościowe posiłki

●   Żeby w świadomy sposób poprawiać strawność posiłków

●   Żeby – w końcu – smaczniej gotować, lepiej trawić i po prostu zdrowiej żyć.

 

Czego konkretnie się dowiesz i nauczysz?

●   Jak dobierać zioła i przyprawy stosując metodę Pięciu Smaków

●   Jak wydobyć głębię smaku z dań

●   Jak zmniejszyć ilość stosowanej soli na rzecz ziół i przypraw (bez szkody dla smaku, a nawet dla jego polepszenia)

●   Jak łączyć przyprawy i zioła, żeby było zarówno smacznie, jak i zdrowo

●   Jak ugotować zupę bez stosowania kostki rosołowej i przypraw typu wegeta

●   Jakie są sprawdzone zestawy przypraw, by nie używać gotowych mieszanek sklepowych.


Czytaj dalej…

Nie masz czasu na ćwiczenia?“Ci którzy, myślą, że nie mają czasu na uprawianie sportu, predzej czy później będą musieli znaleźć czas na chorobę.”

Edward Stanley

Przeczytaj kilka artykułów na temat aktywności fizycznej:

Żaden lek nie zastąpi ruchu

Wpływ aktywności fizycznej na nasze zdrowie

Zdrowie we krwi – od odżywiania po aktywność fizyczną.

Jak zmienić się ze zwierza kanapowego w piękną gazelę?

 

węglowodany proste jako jedna z przyczyn kandidyZapewne zastanawiasz się czym jest drożdżyca? Candida to grzyb w formie drożdży, a ich bardzo mała ilość żyje w jamie ustnej oraz jelitach. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie trawienia i wchłaniania składników pokarmowych. Jednak, gdy występuje w nadmiarze niszczy ścianę przewodu pokarmowego i przenika do krwioobiegu, produkując toksyny. Nadmiar drożdży może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, począwszy od problemów trawiennych, a kończąc na depresji.

Jak dochodzi do przerostu drożdży?

Bakterie naturalnej flory przewodu pokarmowego trzymają drożdże w ryzach, nie pozwalając im na nadmierny wzrost. Jednak istnieje wiele czynników, które mogą spowodować, że Candida wymknie się spod kontroli, m.in.:
Dieta bogata w rafinowane węglowodany oraz cukier (stanowi on pożywienie dla drożdży),
Spożywanie dużej ilości alkoholu,
Stosowanie doustnych środków antykoncepcyjnych,
Dieta bogata w produkty fermentowane np. w kapustę kiszoną, ogórki, pikle,
Nadmiar stresu,
Ciągłe wspomaganie zdrowia antybiotykami – niszczą one naturalną mikroflorę jelit, która zapobiega wzrostowi drożdży.


Czytaj dalej…

Zdrowe ciało, zdrowy duchFilozofia polecana przez św. Hildegardę z Bingen głosiła, że podstawą zdrowia są trzy filary: dieta, zioła oraz…post. Dziś, przy minimalizacji ruchu i aktywności fizycznej do wymienionych zaleceń świętej trzeba na pewno dodać jeszcze codzienną porcję ruchu – jako czwarty niezbędny filar. Każdy z wymienionych elementów wzmacnia nasz układ odpornościowy, nasze ciało i ducha dzięki czemu choroby będą nas omijać. Zdrowe życie to zdrowe ciało i umysł, to sposób i trwały styl życia, na zawsze.

Dlatego jeśli zastanawiamy się, czy być aktywnym fizycznie, szczególnie gdy mamy określone ograniczenia zdrowotne – odpowiedź brzmi TAK! Jednak zachowajmy rozsądek i przestrzegajmy pewnych zasad nie rezygnując z bycia aktywnym. Ruch i aktywność fizyczna to niezbędny element naszego życia!

Korzystając z dostępnych publikacji zdrowotnych zgadzam się ze stwierdzeniem, że choroby cywilizacyjne możemy podzielić na 4 zasadnicze grupy.

  • Pierwsza obejmuje zaburzenia przemiany materii i wszelkie ich następstwa takie jak miażdżyca, niewydolność naczyń wieńcowych serca, cukrzyca i otyłość.
  • Druga grupa dotyczy chorób wynikających z przeciążenia układu nerwowego, czyli nerwice, choroby psychiczne, choroby wrzodowe i choroba nadciśnieniowe.
  • Trzecią grupę stanowią choroby urazowe czyli następstwa motoryzacji i rozwoju technicznego.


    Czytaj dalej…

Robienie zakupów spożywczych było kiedyś dla mnie udręką. Zauważyłam, że lista zakupów ciągle taka sama, lato, jesień, zima, wiosna: warzywa, owoce, bakalie, kasze, mięso, często to samo. Dlatego zrobiłyśmy z Anią Ptak podręczne listy zakupów, na każdą porę roku inną (no wiadomo, część powtarza się w każdym sezonie). Po to, by jesienią pamiętać o gruszkach, dyni, burakach i kapuście, a wiosną używać mniszka, cykorii czy rzodkiewek. I żeby nie myśleć za dużo jak urozmaicić żywienie 😉 Listy są gotowe – w formacie A3, choć możesz też wydrukować na A4 (akurat wolę mniejszy druk, na A4, bo wtedy ogarniam wzrokiem całość).

Sezonowe listy zakupów są przygotowane według czterech pór roku: lato, jesień, zima i wiosna. Czyli są to 4 listy zakupowe.

Produkty spożywcze są podzielone na 10 grup:

  • rośliny strączkowe
  • produkty zbożowe
  • owoce
  • warzywa i grzyby
  • mięso, ryby, jaja
  • oleje i nasiona
  • mleko i jego przetwory
  • przyprawy
  • napoje
  • żywność w słoikach i puszkach oraz koła ratunkowe (zwłaszcza dla osób pracujących zawodowo).

To co jest sezonowe, jest pogrubione, np. dynia jesienią czy truskawki latem.

Jak korzystać z sezonowych list zakupów spożywczych?*


Czytaj dalej…

Autor: Ewa Siedlecka

rodzinaSniadanieNaDworzePracując nad swoim własnym stylem odżywiania zastanawiamy się nad składem i wartościami pokarmów, ich właściwościami zdrowotnymi, sposobem przetwarzania przemysłowego i kulinarnego, chcąc wybrać dla siebie te najlepsze, najcenniejsze…. Zacząć można też od czegoś zupełnie innego – od miejsca, jakie zajmuje odżywianie w naszym życiu. 

Czym jest odżywianie?

Jakie potrzeby zaspokajamy poprzez odżywianie?

Jakie miejsce w życiu ono zajmuje?

Czy ta potrzeba zaspokajana jest w optymalny sposób?

Na te pytania oraz inne, które się z tym wiążą odpowiadajmy sobie jak najczęściej, jeśli chcemy, aby odżywianie miało odpowiednie dla niego miejsce.
Przyjrzyjmy się niektórym aspektom miejsca odżywiania w życiu.
Czy jedzenie zaspokaja jedynie potrzeby naszego ciała i jego wymagań określonych naukowo przez normy różnorakich składników odżywczych? Czy polega ono wyłącznie na dostarczaniu owych składników? Czy jedząc cokolwiek traktujemy pokarm jako potencjalnego wroga, który może popsuć zdrowie lub jako ściśle określone parametrami naukowymi paliwo dla organizmu bez zwracania uwagi na inne aspekty np. upodobania, smak, estetykę? Taka postawa oczywiście ma swoje zalety, ale w nadmiarze prowadzi do wielu frustracji, a nawet zaburzeń odżywiania. Przyjrzyjmy się temu zjawisku bliżej.


Czytaj dalej…

Zdrowsze zamienniki cukru Jak trudno obyć się bez słodyczy lub po prostu cukru, wie każdy z nas. Znam niewiele osób, dla których słodycze mogą nie istnieć.

O tym, dlaczego lubimy słodycze, pisałam już w artykule o znaczeniu smaku słodkiego w życiu.

Dostęna jest też lista zdrowych słodyczy.

Dla mnie najważniejsze jest, by wyeliminować z diety biały, czyli rafinowany cukier. Przeczytaj dlaczego warto unikać cukru (artykuł Emilii Lorenc na stronie Zdrowego Przedszkolaka.org)

Jeśli możemy, ograniczmy cukier do minimu, stosujmy od czasu do czasu jego zamienniki, takie jak:


Czytaj dalej…

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.