sztuka odzywiania dla poczatkujacych start 35

Otyłość i nadwaga – z dodatkowymi kilogramami nie ma lekko

Codzienne jedzenie ma sprawiać, że czujemy się dobrze – dostarczać nam składniki odżywcze i energię. Jeśli jemy zbyt dużo, organizm niczego nie zmarnuje, zamieni jedzenie w tłuszcz i przechowa na „ciężkie czasy”. Dziś z takim dodatkowym tłuszczykiem ma problem już ponad 50% Polaków! Dlaczego tak się dzieje? W czasach, w których żyjemy nawyki żywieniowe ludzi bardzo się zmieniły. Zmalała nasza aktywność fizyczna. Wzrosła ilość dostępnego jedzenia. Dla przykładu, na początku XX wieku każda osoba zjadała mniej niż 5kg cukru rocznie, dziś zjada od 40 do 60kg!

 

O nadwadze i otyłości mówimy wtedy, gdy w organizmie jest zbyt dużo tkanki tłuszczowej. Jest ona zagrożeniem dla zdrowia, a czasem i życia. Otyłość jest chorobą przewlekłą (długotrwałą), jak nadciśnienie czy cukrzyca.

10 zasad zdrowego odżywiania

Jesteś człowiekiem z zasadami? Chcesz odżywiać się zdrowo, nie tracąc przy tym pogody ducha, a co najważniejsze – nie zwariować? Wprowadź w swoje życie 10 zasad zdrowego odżywiania, będziesz czuć się dobrze i zdrowo, a uśmiech z Twojej twarzy na pewno nie zniknie.

 1. Jedz regularnie

Staraj się jadać posiłki o stałych porach. Dzięki temu unikniesz odkładaniu się tzw. „tłuszczyku”. Nasz organizm jest bardziej sprytny, niż zdajemy sobie z tego sprawę. Jeśli będziemy spożywać posiłki o różnych porach – to organizm będzie rozregulowany i nie będzie pamiętał kiedy jest pora posiłku. Skutkować to będzie magazynowaniem substancji zapasowych, a w efekcie przybranie na wadze będzie tylko kwestią czasu.

Kawa na czczo

Kawa? Dopiero po śniadaniu!

Zdarza Ci się od razu po przebudzeniu sięgać po kubek kawy? A może to twój codzienny zwyczaj?
Jeśli to właśnie kawa budzi Cię codziennie rano, radzę zmienić to przyzwyczajenie. Pomimo wielu korzystnych właściwości, takich jak: usuwanie oznak zmęczenia, pobudzenie kory mózgowej, przyśpieszanie spalania tkanki tłuszczowej, picie kawy w nadmiernej ilości oraz na czczo działa niekorzystnie na nasz organizm. Mocna, czarna kawa o poranku nie dostarcza energii, witamin i minerałów, a wręcz przeciwnie zubaża nasz organizm w substancje odżywcze.

Kasza jaglana

Zgodnie z piramidą żywienia podstawą naszej codziennie diety powinny być produkty zbożowe. Obecnie króluje nowy pogląd, który zakłada, że korzystniejsze są zboża naturalnie bezglutenowe, takie jak kasza jaglana, ryż, komosa ryżowa czy gryka. Gluten jest przez wiele osób nietolerowany. Możesz mieć alergię lub nietolerancję glutenu. Sprawdź bezpłatnie test na nietolerancję glutenu lub wykonaj test 59 nietolerancji pokarmowych Food Detective lub ImuPro.

O kaszach można by długo pisać. Wszyscy je znamy, ale bardzo często, pomimo ich walorów zdrowotnych i smakowych, nie doceniamy ich. Najbardziej zapomniana jest kasza jaglana, która na naszych stołach gości bardzo rzadko. Tymczasem mało kto wie, że jest to jedna z najzdrowszych kasz! Ciekawą prezentację na temat kaszy jaglanej znajdziesz w naszym sklepie (znajdziesz w niej dużo więcej informacji niż w tym krótkim artykule).

Lista zdrowych słodyczy

Dużo zdrowia i słodyczy – Marek, Ala, Piotrek życzy 🙂 O roli słodkiego w naszym życiu już pisaliśmy. W rozmowach z naszymi znajomymi, klientami czy partnerami okazuje się, że trudno obejść się bez słodyczy. Dlatego podeszliśmy do tego tematu ze zdrowym rozsądkiem 🙂

Starajmy się nie używać białego cukru, białej mąki i margaryny.

Cukier biały, oczyszczony – zamień np. cukrem trzcinowym, a białą mąkę – razową. O szkodliwości białego cukru przypomina Emilia Lorenc, a biała mąka – jest uboga odżywczo, utrudnia trawienie, a także zawiera gluten.

Przedstawiamy 2 listy najzdrowszych słodyczy: domowej roboty oraz sklepowe. Wybór należy do Ciebie.

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.