sztuka odzywiania dla poczatkujacych start 22

Co jesc dla dodania energiiCo robimy, gdy czujemy, że zaczyna brakować nam energii? Pijemy kawę? Oczywiście. Jemy coś słodkiego? Naturalnie. Gdy energii brakuje nam na co dzień, szukamy ratunku w napojach energetycznych lub suplementach diety. Czy pomagają? Z całą pewnością. Czy są zdrowe? Niestety, ani trochę.

Jesień to ta pora roku, kiedy coraz częściej czujemy się zmęczeni. Słońca jest coraz mniej, a dni są coraz krótsze. To też czas powrotów do pracy i szkół po urlopie, co oznacza więcej obowiązków, i znów, większe zmęczenie. Jak sobie radzić bez szkodliwych dla zdrowia pseudolekarstw i sklepowych słodyczy?

Składniki pożywienia mają różne właściwości: wiemy, że przyprawy rozgrzewają, niektóre z ziół potrafią uspokajać, a niektóre pomóc w chorobach. Podobnie jest z zapasami energii – są takie produkty, których jedzenie ma działanie pobudzające – niektóre z nich stopniowo uwalniają energię, inne są swoistym strzałem energetycznym”. Mają jedną cechę wspólną – są zdrowe! I naprawdę działają.


Czytaj dalej…

Jesienna aura stanowi duże wyzwanie dla naszego organizmu – dni stają się coraz krótsze, robi się chłodniej, a my czujemy się coraz bardziej zmęczeni i pozbawieni letniej energii. Jesień to także czas zwiększonej podatności na infekcje i ogólnego osłabienia organizmu. Dlatego jesień to doskonała pora na zmiany w naszym sposobie odżywiania i poszukiwania najlepszej dla nas diety, czy też raczej protokołu (dieta zakłada wyrzeczenia, ograniczenia i ma wydźwięk negatywny, a nie o to w zdrowym odżywianiu przecież chodzi).
Internet zalewa nas falami informacji na temat diet, ich ilość wydaje się nieskończona, a każda z nich wydaje się być tą jedyną i idealną. Jak nie pogubić się w tym “dietetycznym gąszczu”? Która dieta jest tak naprawdę dla nas najlepsza, czy istnieje jedna, właściwa dla każdego? Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych protokołów żywieniowych, które w ostatnich latach zyskały na popularności, ze względu na swoje walory prozdrowotne, zwłaszcza przy chorobach tarczycy i chorobach autoimmunologicznych.


Czytaj dalej…

sztukaodzywianiaCzy kiedykolwiek byłaś na diecie? Tak? Ile razy? Już sama odpowiedź na to pytanie powinna dać Ci do myślenia. Gdyby diety działały, nie wydawałabyś swoich pieniędzy na plan diety, suplementy, dietetyczne jedzenie czy tabletki na odchudzanie.

Diety nie działają! Dlaczego?

Po pierwsze: sama myśl o przejściu na dietę ma wpływ na zwiększenie łaknienia i w końcu przejadanie się. Myślimy: “zjem to ciastko, ponieważ jutro (od poniedziałku/pierwszego dnia miesiąca lub roku) rozpocznę dietę.” Objadamy się, a dzień w którym powinniśmy rozpocząć dietę czasem nigdy nie nadchodzi.
Jak dajemy się złapać w dietetyczne pułapki? Przyjmijmy na chwilę, że wszystkie diety jednak działają. Niesety tylko tymczasowo. Problem polega na tym, że wcześniej czy później wszyscy rezygnują z diety. Żeby stosować jakieś zasady całe życie trzeba być do nich przekonanym, ponieważ większość z nas buntuje się przeciw jakiejkolwiek zewnętrznej kontroli. Ludzie rezygnują z diety i jedzą wszystkie te rzeczy, których zostali pozbawieni w jej trakcie, by w rezultacie powrócić do poprzedniej wagi, a nawet zyskać kolejne kilogramy. Ze względu na ograniczenie żywności w trakcie stosowania diety, ich metabolizm zostaje spowolniony. Ciało myśli, że doświadcza głodu i stara się magazynować każdą kalorię, przez co przyrost masy ciała następuje szybciej niż przed rozpoczęciem diety.


Czytaj dalej…

Na zakończenie naszego cyklu “Z czym to się je” omówimy dość nietypowy składnik. Do tej pory pisaliśmy wyłącznie o warzywach, sposobach ich przyprawiania i połączeniach smakowych. W Sztuce Odżywiania uczymy zdrowej i zrównoważonej diety, a mięso kurczaka z dobrego źródła (pozbawione antybiotyków) może stanowić zdrowe wzbogacenie codziennej diety.
Mięso kurczaka jest tak zwanym mięsem białym, chudym. Jest źródłem pełnowartościowych aminokwasów oraz witamin i składników mineralnych. Mięso kurczaka jest lekkostrawne, dlatego często stanowi jedno z pierwszych rodzajów mięsa podawanych małym dzieciom w trakcie rozszerzania diety.
Kurczak to zdecydowanie jedno z najpopularniejszych rodzajów mięs w polskiej kuchni – jest łatwe w przygotowaniu i łagodne w smaku, dlatego można z niego przyrządzić bardzo urozmaicone dania. Stanowi także ważny składnik wywarów do zup, w tym tradycyjnego niedzielnego rosołu.


Czytaj dalej…

Na świecie dostępnych jest obecnie ponad 400 gatunków fasoli. Pośród nich jest także fasola biała, która, oprócz fasolki szparagowej i czerwonej, jest w polskiej kuchni najpopularniejsza. Fasola jest warzywem o dużej zawartości białka – ma go więcej niż mięso, choć oczywiście jest to białko gorzej przyswajalne. Zawiera ponadto fosfor i wapń, wykazuje działanie przeciwnowotworowe i znakomicie wpływa na pamięć. Warto jest więc wprowadzić fasolę do swojego menu.
W przypadku fasoli kluczowe jest jej przygotowanie do gotowania. Fasola jest warzywem ciężkostrawnym i twardym dlatego trzeba ją przed gotowaniem namoczyć przez co najmniej 12 godzin. Aby polepszyć trawienie fasoli podczas namaczania warto zmienić kilkakrotnie wodę i obrać ją z łupin. Trawienie fasoli wspomagają też oczywiście odpowiednio dobrane zioła, jak na przykład koper, cząber, kminek czy tymianek.


Czytaj dalej…

Wprawdzie to Węgry i Meksyk najbardziej kojarzą się z papryką, ale i w polskiej kuchni ma swoje zasłużone miejsce. Papryka duszona, faszerowana czy leczo są stałym elementem na polskich stołach. Choć wszyscy znamy (i lubimy!) paprykę, niewiele osób wie, jak zdrowym jest warzywem i jak ogromny wpływ ma na nasze zdrowie. Papryka jest prawdziwą bombą witaminową – zawiera aż pięciokrotnie więcej witaminy C niż osławiona cytryna, jest też bogata w witaminy B2, B6 i E. Poza tym zawiera wiele składników odżywczych, w tym potas, fosfor, żelazo i wapń.
Do tych wszystkich wspaniałości trzeba dodać jeszcze wyłapywanie wolnych rodników (papryka odmładza!), pozytywny wpływ na nasz układ nerwowy oraz odpornościowy. Samo dobro, prawda? Na dodatek tych wszystkich wspaniałości papryka znakomicie znosi obróbkę cieplną nie tracąc prawie nic ze swoich wielu zalet.


Czytaj dalej…

Ziemniaka nikomu nie trzeba przedstawiać – wydaje się, że był z nami od zawsze, a obiad w szanującym się polskim domu nie może się bez niego obejść. I bardzo dobrze! Ziemniak jest przecież bardzo zdrowy. Od pewnego czasu ma gorszą prasę, uważany jest za warzywo mało wartościowe i tuczące. Nic bardziej mylnego – 100 g gotowanych kartofli ma zaledwie 75 kcal. Odpowiedzialność za tuczące właściwości ziemniaka ponosi jego zwyczajowe towarzystwo na naszym talerzu – tłuste mięso i sosy. Sam ziemniak to bogate źródło witaminy C, białka i witamin z grupy B. Jest też lekkostrawny, stąd stanowi często pierwszy posiłek małych dzieci w trakcie rozszerzania diety czy osób z problemami układu pokarmowego. Sekretem zachowania zdrowotnych właściwości ziemniaka jest oczywiście sposób jego przyrządzenia, przyprawienia i podania z odpowiednimi składnikami. Stąd obecność ziemniaka w naszym cyklu “Z czym to się je”.


Czytaj dalej…

pumpkins-504128 1280mDynia jest warzywem bogatym w składniki odżywcze i minerały, nisko kalorycznym i bardzo smacznym, dlatego jet kolejną z bohaterek naszego cyklu “Z czym to się je”.
Dynia dostępna jest w Polsce od września do lutego. Świetnie nadaje się do wszelkiego rodzaju przetworów czy kiszonek, więc pod różnymi postaciami możemy ją spożywać cały rok.
Oprócz miąższu można spożywać także pestki dyni oraz tłoczony z nich olej (ale ten jedynie na zimno – nie znosi podgrzewania!). Pestki dyni zawierają bardzo dużo magnezu, cynku, fosforu i manganu. Pomagają przy mdłościach, chorobie lokomocyjnej i nadciśnieniu. To tylko krótki opis dobroczynnych właściwości tego wspaniałego warzywa, który poza zdrowiem ma także do zaoferowania wspaniałe doznania smakowe. Trzeba tylko wiedzieć, z czym się dynię je. Jedzenie dynii na pewno wyjdzie Tobie i Twojej rodzinie na zdrowie.


Czytaj dalej…

Jak ograniczyć sól w diecie radzi Sztuka OdżywianiaSól dobrej jakości, stosowana w umiarkowanych ilościach (do 5g na osobę na dobę) ma korzystny wpływ na organizm człowieka i jest mu potrzebna. Zbyt duża ilość soli w codziennej diecie prowadzi bezpośrednio do nadciśnienia, co może powodować choroby serca i udar, a także być przyczyną nowotworu żołądka. Nadmiar soli zaburza również gospodarkę wodno-elektrolitową, a także może prowadzić do obciążenia i uszkodzenia nerek. Gdy spożywamy za dużo soli, nasz organizm zaczyna zatrzymywać wodę, co daje uczucie “ciężkich nóg” oraz powoduje wydęcie brzucha.
Nie używaj soli przemysłowej, warzonej, miałkiej, czyli NaCI (chlorek sodu) z dodatkiem substancji przeciwzbrylających oraz jodku potasu. Jesteśmy przeciwni jej używania, gdyż nie daje ona żadnych korzyści zdrowotnych. W codziennej diecie wystarczająca jest ilość sodu zawarta w produktach spożywczych, dlatego nie powinno się dosalać posiłków w trakcie ich przygotowywania. Ogranicz sól, zwłaszcza warzoną (zwykłą).
Jaką sól polecamy? Jaką sól jest zdrowsza od warzonej:


Czytaj dalej…

Buraki, choć popularne, są w polskiej kuchni traktowane trochę po macoszemu. Jest oczywiście barszcz – nieodłączny element kolacji wigilijnej – i jarzynka z buraków, ale czy coś jeszcze? Dziś już coraz rzadziej robi się prawdziwy barszcz na zakwasie – w końcu barszcz w proszku dostępny jest wszędzie i oczywiście robi się go w sekundę. Nikt nie wspomina o fatalnym, chemicznym składzie takiego “barszczu” i jego negatywnym wpływie na nasze zdrowie. Dlatego w kolejnej odsłonie naszego cyklu “Z czym to się je” chcemy pokazać, że dobrze przyprawione i podane buraki mogą stanowić ciekawą propozycję na obiad czy przystawkę.
Buraki są znakomitym antidotum na anemię, obniżają ciśnienie krwi, pomagają na katar, zmęczenie i nieprzyjemne dolegliwości związane z menopauzą.


Czytaj dalej…

Ciecierzyca, zwana też cieciorką lub grochem włoskim, jest kolejną z bohaterek naszej serii “Z czym to się je”. Cieciorka jest warzywem strączkowym i tak jak soja czy soczewica jest bogata w białko i sycąca. Do zalet ciecierzycy należy jej pozytywny wpływ na ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, pomoc w odchudzaniu i w walce z cukrzycą. Przeczytaj jak przygotować rośliny strączkowe do gotowania.
W polskiej kuchni ciecierzyca jest jeszcze mało popularna, nadal w większości gospodarstw domowych króluje zestaw: mięso, ziemniaki i jarzynka. Na szczęście, dzięki coraz większej popularności diety wegetariańskiej i rosnącej świadomości na temat zdrowej kuchni, rośliny strączkowe zdobywają miejsce w świadomości kulinarnej Polaków. Ciecierzyca może stanowić podstawę wielu dań


Czytaj dalej…

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.