sztuka odzywiania dla poczatkujacych start 15

Co na drugie śniadanie – do szkoły lub do pracy?

Jedną z pierwszych zasad zdrowego odżywiania jest spożywanie 5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu, dzięki czemu dostarczamy organizmowi stałe porcje energii, substancji odżywczych i witamin.

Każdy z nas wie, że najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest pierwsze śniadanie, które najlepiej zjeść przed wyjściem z domu. Po 2-3 godzinach pracy czy nauki energia  spada i nasz organizm potrzebuje kolejnego jej zastrzyku, jakim powinno być pełnowartościowe drugie śniadanie.

Niestety kiedy tempo życia jest bardzo szybkie, idziemy na „łatwiznę” i wybieramy najprostsze rozwiązania, czyli kupujemy hot-doga na stacji benzynowej, w pobliskim sklepie – bułki słodkie, czy słodycze z automatu. A co nasze dzieci wybierają w szkolnym bufecie? Pizzę, batony, paluszki i słodkie napoje, czyli żywność wysokoprzetworzoną bez żadnej wartości odżywczej.

A „przepis” na pożywne i zdrowe drugie śniadanie jest bardzo prosty.

Wiosna – jak pokonać infekcję za pomocą ziół?

Okres infekcyjny jesienno-zimowy już za nami, jak go przetrwaliście? Teraz kolejne wyzwanie – wiosenne przesilenie i czas większej podatności na przeziębienia. Po długiej, mroźniej zimie nasz organizm jest osłabiony i przeciążony (zwłaszcza nasza wątroba), typowym jak na ten czas jedzeniem – tłustym i rozgrzewającym. Czy jesteście przygotowani na niechcianego intruza? Jak może wyglądać Wasza domowa apteczka? I jak sobie radzić w takich sytuacjach?

 

Wiosna to czas kiełkowania

Wiosna się zbliża, wszystko niebawem zacznie budzić się do życia, rozkwitać.
Wiosna to czas kiełkowania, proces podczas którego zawartość witamin i enzymów gwałtownie wzrasta. Substancje zapasowe (białka, tłuszcze i cukry) skumulowane w nasionach są rozkładane na związki proste, co sprawia, że są one łatwiej przyswajalne i lekkostrawne.


Kiełki dostarczają naszemu organizmowi niezwykle potężnej dawki energii. Obfitują w witaminy, składniki mineralne, wartościowe białko, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz błonnik.

Mają właściwości ochładzające i oczyszczające, dlatego też osoby słabe, niedoborowe, odczuwające często zimno lub mające tendencje do luźnych stolców powinny spożywać kiełki w niewielkich ilościach.
Kiełki najlepiej spożywać wiosną i latem, w innych porach roku wskazana jest ich niewielka ilość (w celu zrównoważenia potraw długo gotowanych i pieczonych).
Kiełkowanie nasion nie jest trudne. Możemy w tym celu wykorzystać słoik, woreczki, sitko czy ligninę albo zakupić kiełkownicę.
Właściwie wszystkie nasiona nadają się do kiełkowania oprócz nasion roślin psiankowatych – papryki, pomidora i ziemniaka, gdyż zawierają szkodliwe substancje dla organizmu.

Jeśli dopiero rozpoczynamy przygodę z kiełkami, najlepiej zacząć od tych, które są najłatwiejsze w hodowli, czyli nasiona soczewicy, lucerny, rzodkiewki, fasoli mung, rzeżuchy czy brokuła.

Kłopoty mogą czasem sprawić kiełki soi, gorczycy, ciecierzycy – podczas kiełkowania wytwarzają śluz, przez co hodowla wymaga częstego płukania. Natomiast kiełki słonecznika są podatne na gnicie.
Jak hodować kiełki w domu?

Lista E – co powinieneś o nich wiedzieć

Na czym polega sekret umiejętnego wyboru produktu? Na co należy zwrócić uwagę kupując żywność? Na cenę? A może na wygląd? Otóż nie! Cała tajemnica tkwi w etykiecie.

 

Kilka prostych zasad, jak czytać etykietę:
Zawsze patrzymy na tył opakowania i sprawdzamy:

1. datę ważności, funkcjonuje jako:

  • Termin przydatności do spożycia (na produkcie znajdziemy napis “Należy spożyć do …”, określa dzień, miesiąc i rok) – dotyczy to żywności nietrwałej i łatwo psującej się, np. mięso, nabiał; oraz
  • Data minimalnej trwałości (“Najlepiej spożyć przed…”, określa miesiąc i rok) – na produktach długoterminowych, suszonych, mrożonych

2. warunki przechowania, np. w suchym i chłodnym miejscu;

3. wartości odżywcze, kalorie, GDA z ang. Guideline Daily Amounts, czyli wskazane dzienne spożycie;

4. skład produktu – podawany w sposób malejący, czyli od składnika, którego jest najwięcej, do takiego którego jest najmniej (patrz np. kakao „dla dzieci” – kakao czy cukier?).

Pamiętaj! Im krótsza lista składu produktu spożywczego, tym zdrowiej.

5. właściwą nazwę produktu; łąkowe, śmietankowe czy „prosto z natury” nie musi oznaczać masła.

Jeśli na pierwszym, drugim lub trzecim miejscu występuje cukier – nie kupuj, nie warto!

Warto wiedzieć co kryje lista składników, bo oprócz podstawowych substancji takich jak: białka, cukry czy tłuszcze wprowadzane są nazwy i symbole  E, z których rozszyfrowaniem niejedna osoba może mieć problem. Zadajmy sobie pytanie: Co kryje się pod symbolem E? Czy E są szkodliwe, a także których należy się wystrzegać? Jak E wpływa na nasze zdrowie? Odpowiedzi znajdziecie w dalszej części artykułu.

Koło ratunkowe na początku przeziębienia

Jak reagować, gdy ktoś z rodziny zmarzł, “trzęsie go”, ma “szkliste oczy”, czyli co robić, gdy zauważamy początki infekcji u siebie lub członka rodziny? Jak wzmocnić organizm, by pobudzić go do samoleczenia oraz jak nie dopuścić do rozwoju infekcji? Jak wyleczyć się naturalnie, bez środków farmaceutycznych?

Pamiętaj, najważniejsza jest szybka reakcja – gdy tylko zauważysz pierwsze objawy przeziębienia.

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.