sztuka odzywiania dla poczatkujacych

Zdrowsze zamienniki cukru białego (rafinowanego, oczyszczonego)

Zdrowsze zamienniki cukru Jak trudno obyć się bez słodyczy lub po prostu cukru, wie każdy z nas. Znam niewiele osób, dla których słodycze mogą nie istnieć.

O tym, dlaczego lubimy słodycze, pisałam już w artykule o znaczeniu smaku słodkiego w życiu.

Dostęna jest też lista zdrowych słodyczy.

Dla mnie najważniejsze jest, by wyeliminować z diety biały, czyli rafinowany cukier. Przeczytaj dlaczego warto unikać cukru (artykuł Emilii Lorenc na stronie Zdrowego Przedszkolaka.org)

Jeśli możemy, ograniczmy cukier do minimu, stosujmy od czasu do czasu jego zamienniki, takie jak:

Co na drugie śniadanie – do szkoły lub do pracy?

Jedną z pierwszych zasad zdrowego odżywiania jest spożywanie 5 posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu, dzięki czemu dostarczamy organizmowi stałe porcje energii, substancji odżywczych i witamin.

Każdy z nas wie, że najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest pierwsze śniadanie, które najlepiej zjeść przed wyjściem z domu. Po 2-3 godzinach pracy czy nauki energia  spada i nasz organizm potrzebuje kolejnego jej zastrzyku, jakim powinno być pełnowartościowe drugie śniadanie.

Niestety kiedy tempo życia jest bardzo szybkie, idziemy na „łatwiznę” i wybieramy najprostsze rozwiązania, czyli kupujemy hot-doga na stacji benzynowej, w pobliskim sklepie – bułki słodkie, czy słodycze z automatu. A co nasze dzieci wybierają w szkolnym bufecie? Pizzę, batony, paluszki i słodkie napoje, czyli żywność wysokoprzetworzoną bez żadnej wartości odżywczej.

A „przepis” na pożywne i zdrowe drugie śniadanie jest bardzo prosty.

Lista E – co powinieneś o nich wiedzieć

Na czym polega sekret umiejętnego wyboru produktu? Na co należy zwrócić uwagę kupując żywność? Na cenę? A może na wygląd? Otóż nie! Cała tajemnica tkwi w etykiecie.

Kilka prostych zasad, jak czytać etykietę:
Zawsze patrzymy na tył opakowania i sprawdzamy:

1. datę ważności, funkcjonuje jako:

  • Termin przydatności do spożycia (na produkcie znajdziemy napis “Należy spożyć do …”, określa dzień, miesiąc i rok) – dotyczy to żywności nietrwałej i łatwo psującej się, np. mięso, nabiał; oraz
  • Data minimalnej trwałości (“Najlepiej spożyć przed…”, określa miesiąc i rok) – na produktach długoterminowych, suszonych, mrożonych

2. warunki przechowania, np. w suchym i chłodnym miejscu;

3. wartości odżywcze, kalorie, GDA z ang. Guideline Daily Amounts, czyli wskazane dzienne spożycie;

4. skład produktu – podawany w sposób malejący, czyli od składnika, którego jest najwięcej, do takiego którego jest najmniej (patrz np. kakao „dla dzieci” – kakao czy cukier?).

Pamiętaj! Im krótsza lista składu produktu spożywczego, tym zdrowiej.

5. właściwą nazwę produktu; łąkowe, śmietankowe czy „prosto z natury” nie musi oznaczać masła.

Jeśli na pierwszym, drugim lub trzecim miejscu występuje cukier – nie kupuj, nie warto!

Warto wiedzieć co kryje lista składników, bo oprócz podstawowych substancji takich jak: białka, cukry czy tłuszcze wprowadzane są nazwy i symbole  E, z których rozszyfrowaniem niejedna osoba może mieć problem. Zadajmy sobie pytanie: Co kryje się pod symbolem E? Czy E są szkodliwe, a także których należy się wystrzegać? Jak E wpływa na nasze zdrowie? Odpowiedzi znajdziecie w dalszej części artykułu.

Koło ratunkowe na początku przeziębienia

Jak reagować, gdy ktoś z rodziny zmarzł, “trzęsie go”, ma “szkliste oczy”, czyli co robić, gdy zauważamy początki infekcji u siebie lub członka rodziny? Jak wzmocnić organizm, by pobudzić go do samoleczenia oraz jak nie dopuścić do rozwoju infekcji? Jak wyleczyć się naturalnie, bez środków farmaceutycznych?

Pamiętaj, najważniejsza jest szybka reakcja – gdy tylko zauważysz pierwsze objawy przeziębienia.

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.