home start 25

7 powodów, dla których diety nie działają!

sztukaodzywianiaCzy kiedykolwiek byłaś na diecie? Tak? Ile razy? Już sama odpowiedź na to pytanie powinna dać Ci do myślenia. Gdyby diety działały, nie wydawałabyś swoich pieniędzy na plan diety, suplementy, dietetyczne jedzenie czy tabletki na odchudzanie.

Diety nie działają! Dlaczego?

Po pierwsze: sama myśl o przejściu na dietę ma wpływ na zwiększenie łaknienia i w końcu przejadanie się. Myślimy: “zjem to ciastko, ponieważ jutro (od poniedziałku/pierwszego dnia miesiąca lub roku) rozpocznę dietę.” Objadamy się, a dzień w którym powinniśmy rozpocząć dietę czasem nigdy nie nadchodzi.
Jak dajemy się złapać w dietetyczne pułapki? Przyjmijmy na chwilę, że wszystkie diety jednak działają. Niesety tylko tymczasowo. Problem polega na tym, że wcześniej czy później wszyscy rezygnują z diety. Żeby stosować jakieś zasady całe życie trzeba być do nich przekonanym, ponieważ większość z nas buntuje się przeciw jakiejkolwiek zewnętrznej kontroli. Ludzie rezygnują z diety i jedzą wszystkie te rzeczy, których zostali pozbawieni w jej trakcie, by w rezultacie powrócić do poprzedniej wagi, a nawet zyskać kolejne kilogramy. Ze względu na ograniczenie żywności w trakcie stosowania diety, ich metabolizm zostaje spowolniony. Ciało myśli, że doświadcza głodu i stara się magazynować każdą kalorię, przez co przyrost masy ciała następuje szybciej niż przed rozpoczęciem diety.

Z czym to się je: kurczak. Czyli, co zrobić z kurczakiem?

Na zakończenie naszego cyklu “Z czym to się je” omówimy dość nietypowy składnik. Do tej pory pisaliśmy wyłącznie o warzywach, sposobach ich przyprawiania i połączeniach smakowych. W Sztuce Odżywiania uczymy zdrowej i zrównoważonej diety, a mięso kurczaka z dobrego źródła (pozbawione antybiotyków) może stanowić zdrowe wzbogacenie codziennej diety.
Mięso kurczaka jest tak zwanym mięsem białym, chudym. Jest źródłem pełnowartościowych aminokwasów oraz witamin i składników mineralnych. Mięso kurczaka jest lekkostrawne, dlatego często stanowi jedno z pierwszych rodzajów mięsa podawanych małym dzieciom w trakcie rozszerzania diety.
Kurczak to zdecydowanie jedno z najpopularniejszych rodzajów mięs w polskiej kuchni – jest łatwe w przygotowaniu i łagodne w smaku, dlatego można z niego przyrządzić bardzo urozmaicone dania. Stanowi także ważny składnik wywarów do zup, w tym tradycyjnego niedzielnego rosołu.

Z czym to się je: fasola. Czyli, co robić z fasolą białą?

Na świecie dostępnych jest obecnie ponad 400 gatunków fasoli. Pośród nich jest także fasola biała, która, oprócz fasolki szparagowej i czerwonej, jest w polskiej kuchni najpopularniejsza. Fasola jest warzywem o dużej zawartości białka – ma go więcej niż mięso, choć oczywiście jest to białko gorzej przyswajalne. Zawiera ponadto fosfor i wapń, wykazuje działanie przeciwnowotworowe i znakomicie wpływa na pamięć. Warto jest więc wprowadzić fasolę do swojego menu.
W przypadku fasoli kluczowe jest jej przygotowanie do gotowania. Fasola jest warzywem ciężkostrawnym i twardym dlatego trzeba ją przed gotowaniem namoczyć przez co najmniej 12 godzin. Aby polepszyć trawienie fasoli podczas namaczania warto zmienić kilkakrotnie wodę i obrać ją z łupin. Trawienie fasoli wspomagają też oczywiście odpowiednio dobrane zioła, jak na przykład koper, cząber, kminek czy tymianek.

Z czym to się je: papryka. Czyli, co robić z papryką?

Wprawdzie to Węgry i Meksyk najbardziej kojarzą się z papryką, ale i w polskiej kuchni ma swoje zasłużone miejsce. Papryka duszona, faszerowana czy leczo są stałym elementem na polskich stołach. Choć wszyscy znamy (i lubimy!) paprykę, niewiele osób wie, jak zdrowym jest warzywem i jak ogromny wpływ ma na nasze zdrowie. Papryka jest prawdziwą bombą witaminową – zawiera aż pięciokrotnie więcej witaminy C niż osławiona cytryna, jest też bogata w witaminy B2, B6 i E. Poza tym zawiera wiele składników odżywczych, w tym potas, fosfor, żelazo i wapń.
Do tych wszystkich wspaniałości trzeba dodać jeszcze wyłapywanie wolnych rodników (papryka odmładza!), pozytywny wpływ na nasz układ nerwowy oraz odpornościowy. Samo dobro, prawda? Na dodatek tych wszystkich wspaniałości papryka znakomicie znosi obróbkę cieplną nie tracąc prawie nic ze swoich wielu zalet.

Z czym to się je: dynia. Czyli co zrobić z dynią?

pumpkins-504128 1280mDynia jest warzywem bogatym w składniki odżywcze i minerały, nisko kalorycznym i bardzo smacznym, dlatego jet kolejną z bohaterek naszego cyklu “Z czym to się je”.
Dynia dostępna jest w Polsce od września do lutego. Świetnie nadaje się do wszelkiego rodzaju przetworów czy kiszonek, więc pod różnymi postaciami możemy ją spożywać cały rok.
Oprócz miąższu można spożywać także pestki dyni oraz tłoczony z nich olej (ale ten jedynie na zimno – nie znosi podgrzewania!). Pestki dyni zawierają bardzo dużo magnezu, cynku, fosforu i manganu. Pomagają przy mdłościach, chorobie lokomocyjnej i nadciśnieniu. To tylko krótki opis dobroczynnych właściwości tego wspaniałego warzywa, który poza zdrowiem ma także do zaoferowania wspaniałe doznania smakowe. Trzeba tylko wiedzieć, z czym się dynię je. Jedzenie dynii na pewno wyjdzie Tobie i Twojej rodzinie na zdrowie.

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.