home start 15

Dieta bezglutenowa

glutenDieta bezglutenowa jest obecnie jedną z najpopularniejszych diet eliminacyjnych na świecie. Większość z nas zna przynajmniej jedną osobę, która wykluczyła gluten ze swojego jadłospisu. Czy zawsze jest to świadoma, poparta diagnozą decyzja? Czy gluten szkodzi każdemu z nas i należy go na stałe wykluczyć z diety? Wiele osób utożsamia gluten z pieczywem, a występuje on także w wędlinach, przyprawach czy koncentratach spożywczych. Więcej informacji na temat właściwości i występowania glutenu w artykule Wszystko o glutenie. W tym artykule skupimy się na schorzeniach związanych z obecnością glutenu w diecie (celiakia i alergia na gluten) oraz sposobach ich leczenia (w tym o diecie bezglutenowej).

Czym różnią się celiakia i alergia na gluten?

Celiakia i uczulenie na gluten to dwie różne choroby, choć dolegliwości są podobne. W obu przypadkach leczenie sprowadza się do eliminacji glutenu. Jednak z alergii na gluten dzieci najczęściej wyrastają z wiekiem. Celiakia to choroba na całe życie, wymagająca stosowania diety.

Dieta zbilansowana – dieta bez wyrzeczeń

zbilansowany jadlospisGdy słyszymy słowo dieta na myśl przychodzi nam zbiór zasad, których należy przestrzegać i lista produktów, których nie wolno nam jeść. Dieta kojarzy się z wyrzeczeniami, uczuciem głodu i tęsknotą za ulubionymi potrawami. Diety są przeróżne, jedne wykluczają z jadłospisu węglowodany, inne zalecają ograniczenie nabiału, jeszcze inne nakazują jedzenie wyłącznie surowych owoców i warzyw. Różne też spełniają zadania – jedne służą oczyszczeniu organizmu z toksyn, inne mają odkwasić organizm czy pomóc schudnąć. Cechą wspólną wszystkich tych diet jest ich terminowość – stosujemy je przez określony okres, ponieważ najczęściej nie dostarczają naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników.
Wyjątkiem jest dieta zbilansowana – dieta, która nie wyklucza żadnego z rodzajów żywności, dzięki czemu pokrywa zapotrzebowanie organizmu na wszystkie składniki odżywcze. Podstawą zachowania zdrowia jest harmonijne odżywianie, umiar i wyeliminowanie szkodliwych nawyków żywieniowych. Dieta zbilansowana, przygotowana przez specjalistę od żywienia, jest gwarancją zachowania zdrowia i poprawy sylwetki bez konieczności rezygnowania z ulubionych potraw. Dobrze rozpisana dieta rozgrzewa podczas chłodnych miesięcy, dodaje energii i poprawia nastrój.
Gdy mowa o rozgrzewających właściwościach diety, nie sposób nie wspomnieć o termice produktów.

Starter zdrowego odżywiania

Mówi się, że najtrudniej jest zacząć. Zacząć ćwiczyć, jeździć na rowerze, zdrowo jeść. O ile jazdy na rowerze się nie zapomina, to w przypadku zdrowego odżywiania przydaje się pomoc. W nadmiarze informacji (często nawzajem się wykluczających) łatwo się zagubić i zniechęcić. Dlatego, na prośbę naszych czytelników, stworzyliśmy Starter Zdrowego Odżywiania. Narzędzie, które pomoże wszystkim zagubionym w świecie zdrowego jedzenia, początkującym, którzy chcą spróbować zmienić swoją dietą oraz tym, którzy chcą zdrowo żywić siebie i swoją rodzinę.
Na Starter zdrowego odżywiania składają się cztery ebooki, które razem stanowią pełne wprowadzenie w temat zdrowego żywienia: Jedz zdrowo! Najtrudniejszy pierwszy krok…, Jak przygotować zdrowe i szybkie menu. Poradnik z przepisami, Sezonowe listy zakupów oraz Jak ograniczyć sól w diecie?.
Jedz zdrowo! Najtrudniejszy pierwszy krok… to swego rodzaju pigułka wiedzy o zdrowym odżywianiu. Stanowi przewodnik po świecie zdrowej kuchni, w oparciu o wielowiekową mądrość Wschodu (medycyna chińska, ajurweda), polskie tradycje żywieniowe (od ciepłego śniadania, przez picie kompotów, używanie ziół czy kiszonek), jak i współczesną wiedzę akademicką.

Jak przetrwać jesień i zimę bez infekcji? Dieta rozgrzewająca pomoże

Wzorcowy jadłospis rozgrzewającyJesień, choć bywa piękna i słoneczna, z całą pewnością nie należy do najprzyjemniejszych pór roku. Dni są coraz krótsze, coraz częściej pada deszcz, a ciągłe zmiany temperatur stanowią spore wyzwanie dla naszego układu odpornościowego. I zwyczajnie bywa nam zimno!

Jak przetrwać jesień i zimę bez ciągłych infekcji, zatkanego nosa i dreszczy?

Plan spędzenia całego listopada i grudnia pod kocem wydaje się być kuszącą opcją, niestety, raczej niewykonalną. Wychodzić na dwór trzeba, a to oznacza konieczność rozgrzania organizmu od środka. Jak? Poprzez odpowiednią dietę, taką która zawiera odpowiednią dobrane produkty służące utrzymaniu naszego organizmu w cieple.

Jeśli łatwo marzniesz, chcesz spróbować nowych smaków (uczymy przyprawiać!), a zdrowe odżywianie jest dla Ciebie ważne – to mamy wzorcowy jadłospis rozgrzewający, gotowy do spróbowania i wielokrotnego użycia!

Domowa apteczka ziół i przypraw

ziołaZioła i przyprawy stanowią łatwo dostępny i tani środek leczniczy, nie powodujący skutków ubocznych, jak wiele specyfików farmaceutycznych. Z ziół możemy przygotować z nich herbatki lecznicze na przeziębienia, gorączkę, kaszel, katar, stany alergiczne, bóle brzucha i wiele innych problemów zdrowotnych. Poniżej spis najpopularniejszych ziół i przypraw o leczniczym działaniu.

 

BEZ CZARNY – z suszonych kwiatów robimy herbatkę. Działa napotnie, moczopędnie, przeciwgorączkowo i wykrztuśnie. Skuteczny środek na gorączkę, katar oraz suchy kaszel. Z owoców robimy sok i powidła – są dobre na zaparcia i w przeziębieniach. Dawkowanie dla dziecka: 1 łyżka soku rozpuszczonego w ciepłej wodzie 1-2 razy dziennie. Dawkowanie dla dorosłego: 2-3 łyżki soku 2 razy dziennie.
Bez czarny łagodzi stany alergiczne.

LIPA – skuteczny środek na przeziębienia, gorączkę, suchy kaszel, grypę i anginę.
Przepis na naturalną aspirynę, która obniża temperaturę i łagodzi ból:
1 łyżka kwiatów lipy i czarnego bzu – zalać wrzątkiem i parzyć ok. 10 minut, można dodać miód, sok malinowy, a po wypiciu wskakujemy do łóżka.

PODBIAŁ – skuteczny środek na przeziębienia z wysoką gorączką, ma działanie wykrztuśne. Na chrypkę, suchy kaszel i astmę.
1 łyżeczka suszonych kwiatów na 1 szklankę wody, gotujemy ok. 3 min, odstawiamy na 15 min.

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.