artykuly

Dieta rozgrzewająca – na jesień i zimę

„Nie wiem, kto jest ojcem Twojej choroby, ale na pewno jej matką jest Dieta.” Przysłowie chińskie.

Najistotniejsza dla zdrowia człowieka jest profilaktyka. To, jak się odżywiamy, zaowocuje zdrowiem lub chorobą w przyszłości. Prawidłowym żywieniem możemy również wzmocnić odporność. Dobra dieta pomaga też w leczeniu chorób.

Jaki jest związek między porą roku a odżywianiem?

Jak naturalnie wzmocnić odporność u dzieci za pomocą diety?

Co to są naturalne metody wspomagania odporności?

Naturalne metody wspomagania odporności dziecka – to wszystko, co ćwiczy i wzmacnia układ odporności dziecka, a także unikanie tego, co go osłabia. Metody te wykluczają stosowanie środków farmakologicznych, zwłaszcza antybiotyków. Dziś zajmę się wspomaganiem odporności za pomocą diety.

Dlaczego mocny przewód pokarmowy to silny układ odpornościowy?

Lista zdrowych zamienników

Zanim skomponujesz swoją nową listę zakupów, poznaj zasady zdrowego odżywiania.

Na drodze zdrowego odżywiania są różne przystanki: imieninowe odstępstwa, komercyjne menu w restauracji, zniechęcenie, czy też brak inspiracji. Przedstawiamy praktyczną listę zdrowych zamienników, czyli propozycje zdrowszych wariantów, przydatne w domu, pracy czy przy wyborze menu w barze. Dla ułatwienia produkty przedstawione są alfabetycznie.

Jak korzystać z tej listy? Lista zawiera najczęściej używane produkty spożywcze. Sprawdź czy posiadasz te niewskazane w swojej kuchni. Jeśli tak, masz 3 opcje: wyrzucić, przestać kupować lub czasowo zostawić (jeśli obecnie właśnie bez np. majonezu nie wyobrażasz sobie życia). Tabela może pomóc Ci zorientować się czy prowadzisz zdrową kuchnię, ułożyć listę zakupów do domu czy też wybrać menu w restauracji.

Zdrowie we krwi – od odżywiania po aktywność fizyczną. Co mówi nam grupa krwi?

Wielu rodziców zastanawia się, jak to się dzieje, że dzieci nie chcą czegoś jeść? Jedno dziecko uwielbia mięso, a drugie codziennie prosi o naleśniki lub placki. Jedne dzieci uwielbiają mleko, jogurty i serki, a inne domagają się kotleta i szynki. Nasze pociechy intuicyjnie wybierają potrawy, które im służą. Jednak rodzice obawiają się, że skoro dziecko nie je wszystkich produktów odżywczych, jego dieta jest uboga i dziecko się rozchoruje.

Jest na to jednak wytłumaczenie: każdy człowiek posiada inną grupę krwi.

Twórcą koncepcji żywieniowej, gdzie dopasowuje się produkty spożywcze do swojej grupy krwi, jest Peter D’Adamo: specjalista medycyny naturalnej. Teoria diety zakłada, że szkodliwość pokarmów jest przede wszystkim wynikiem ich niepełnego trawienia. Toksyny powstające w jelitach to produkty rozkładu zalegającego pożywienia. Większość źle trawionego jedzenia mają stanowić pokarmy niedopasowane do grupy krwi. W grupie krwi zapisany jest najlepszy dla każdego z nas sposób odżywiania, przekazany w genach przez praprzodków – twierdzą autorzy diety zgodnej z grupą krwi. Polecają ją nie tylko jako sposób na schudnięcie, ale jako nowy styl życia. Dieta zgodna z grupą krwi pozwala na spożywanie wielu produktów, nie jest monotonna. O zasadach diety według grupy krwi, napiszę następnym razem.

Naturalne śniadania dla dzieci

Śniadanie to baza i energetyczna podstawa na cały dzień. Część dzieci je śniadanie w domu, część swój pierwszy posiłek zjada w przedszkolu. Pisaliśmy już, co dzieci powinny jeść w swoich przedszkolach, tym razem skupimy się na podaniu konkretnych przykładów naturalnych i wzmacniających śniadań.

Śniadania gotowane – zalecane przynajmniej 2-3 razy w tygodniu

  • zupa zbożowa z płatków naturalnych (owies, orkisz, żyto, pszenica)
  • kasza jaglana
  • kasza orkiszowa
  • kasza kukurydziana.

Do dań podstawowych możemy dodać różne dodatki, w zależności od pory roku: suszone lub świeże sezonowe owoce, bakalie, orzechy, przyprawy.

Owsianka – przepis podstawowy

  • 1 część płatków na 2 części wody
  • 1 szklanka suchych płatków to 4 porcje dziecięce
  • płatki zalewamy wrzątkiem i gotujemy na małym ogniu
  • gdy na dworze jest zimno, dodajemy cynamon, anyż, odrobinę imbiru
  • gdy na dworze jest ciepło, dodajemy goździki, anyż, kardamon
  • płatków nie mieszamy.

Proporcje dla 10 dzieci:
2,5 szklanki płatków owsianych zwykłych zalewamy 5 szklankami wrzątku, gotujemy na małym ogniu do miękkości (ok. 20 minut). Tak samo gotuje się płatki z innych zbóż.

 

 


 

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.