aktualnosci start 22

Aktualności

Cellulit – pozbądź się go, jedząc!

Cellulit to zmiany w tkance tłuszczowej, które doprowadzają do nieestetycznych grudek, mniej lub bardziej widocznych w okolicy ud, pośladków i bioder. Wprowadzając drobne zmiany w żywieniu, możemy ograniczyć jego rozrost, a nawet zmniejszyć widoczność. Zatem co jeść, a czego lepiej unikać, by mieć gładką skórę?

Czym jest cellulit?

Cellulit to zmiany w podskórnej tkance tłuszczowej. Rozrastające się komórki tłuszczu uciskają naczynia limfatyczne, utrudniając tym samym krążenie krwi oraz usuwanie toksyn, w wyniku czego w komórkach tłuszczowych gromadzą się zbędne produkty przemiany materii. Po pewnym czasie dochodzi do powstawania charakterystycznych stwardnień i nierówności, skóra wygląda jakby była ściągnięta, a pod nią grudki tłuszczu. Czasem przy mocniejszym uścisku grudek może pojawiać się ból. Cellulit przeważnie pojawia się w okolicach ud, bioder i pośladków, ale możliwe są również takie miejsca jak brzuch, ramiona czy też kolana.





Więcej…

 

Wpływ aktywności fizycznej na nasze zdrowie

Wiele badań epidemiologicznych potwierdza wpływ zmniejszonej aktywności fizycznej na rozwój chorób dietozależnych, m.in. otyłości, cukrzycy choroby niedokrwiennej serca, na świecie.

Systematyczne uprawianie ćwiczeń fizycznych, poprzez zwiększenie wydatku energetycznego, sprzyja nie tylko obniżeniu masy ciała, ale także wywołuje wiele korzystnych zmian w organizmie człowieka,

m. in.:

  • wzrost masy mięśniowej i kostnej,
  • poprawę tolerancji glukozy i profilu lipidowego,
  • obniżenie spoczynkowego i wysiłkowego ciśnienia tętniczego krwi oraz częstości rytmu serca,
  • poprawę ogólnego samopoczucia i zdrowia psychicznego.

W zależności od rodzaju aktywności fizycznej wyróżniamy wysiłek typu aerobowego, np. bieganie, pływanie oraz anaerobowego, np. podnoszenie ciężarów, krótki bieg.

Podczas wykonywania ćwiczeń aerobowych mięśnie produkują energię przy wykorzystaniu procesów tlenowych.





Więcej…

 

Jak zmienić się ze zwierza kanapowego w piękną gazelę?

Jak zmienić się ze zwierza kanapowego w piękną gazelę? Czyli mini poradnik jak polubić aktywność fizyczną.

Na zewnątrz aura coraz bardziej zachęca do odkrywania kolejnego kawałka naszego ciała. Wiele osób wraz z nadchodzącą wiosną chciałoby pokazać swoje nowe oblicze. Poza względem estetycznym, chcielibyśmy cieszyć się zdrowiem i korzystać z życia pełnymi garściami.
Po ostatniej rozmowie z koleżanką, która nigdy szczególnie nie przepadała za jakimkolwiek sportem i wiążącym się z tym wysiłkiem, a spodnie jeansowe uważała za strój sportowy (a właściwie uniwersalny), postanowiłam napisać kilka słów odnośnie tego, jak zacząć przyjemnie i bezboleśnie się ruszać.





Więcej…

 

Wychowaj sobie Niejadka – darmowy ebook

Pobierz Ebook

Niejeden “Niejadek” spędza sen z oczu rodziców, dziadków czy opiekunów. Jakie zachowania dorosłych wpływają na stworzenie tej sytuacji? Czy “Niejadek” rodzi się “Niejadkiem”? Zachęcamy do przeczytania ANTYporadnika: “12 rad jak wychować sobie niejadka”, którego autorki Katarzyna Rudnicka i Ewa Letki w humorystyczny sposób pokazują kilkanaście mechanizmów wpływających na powstanie niejadkowego problemu. Ebook jest bezpłatny. Pobierz ebooka.

Polecamy również przeczytać ABC niejadka część I oraz część II. Warto też sprawdzić co to jest głód u małego dziecka, a także jaka jest rola smaku słodkiego w naszym życiu.

 

Jak przygotować rośliny strączkowe do gotowania?

Autor: Anna Ptak

Zawsze należy wcześniej namoczyć rośliny strączkowe, najlepiej przez noc. Jedynie soczewicy i grochu połówkowego nie trzeba moczyć, ale warto to zrobić, gdyż podczas namaczania mięknie skórka i rozpoczyna się proces kiełkowania, który eliminuje substancje antyodżywcze, a związki odpowiedzialne za wzdęcia (trójcukry: rafinoza, stachioza i maltotrioza) rozpuszczają się.

  • Po namoczeniu wylać wodę, nie używamy jej do gotowania.
  • Przez pierwsze 10-15  minut gotować na małym ogniu bez przykrycia, żeby ulotniły się gazy.
  • Jeśli na powierzchni pojawi się piana, usunąć ją albo wymienić wodę.
  • Należy używać przypraw przeciwdziałającym wzdęciom: koper włoski, kmin rzymski, imbir, kolendra, majeranek.
  • Sól dodać pod koniec gotowania, nigdy na początku! ponieważ wtedy strączki nie zmiękną.
  • Gotujemy do miękkości.

 





Więcej…

 

Bez recepty po zdrowie, pij wodę, Seniorze!

Problem picia zbyt małej ilości wody dotyczy niestety obu płci w każdej grupie wiekowej. Największe pokłosie zbiera on jednak wśród osób starszych, które właśnie ze względu na swoje lata kwestię tę zaniedbują.

Z wiekiem funkcjonowanie naszego organizmu się zmienia. Oprócz zmian zewnętrznych, dochodzi również do tych wewnętrznych i to na nie należy zwrócić szczególną uwagę, zwłaszcza jeśli chcemy jak najdłużej cieszyć się zdrowiem oraz dobrym samopoczuciem. Płyny dopełniającym składnikiem zdrowej diety.

Jedną z najistotniejszych zmian, która ma wpływ na szereg innych, jest spadek wrażliwości ośrodka pragnienia w mózgu na niedostatek wody w organizmie. Znaczy to, że chęć picia i uczucie pragnienia ulega osłabieniu, opóźnieniu, a czasem nawet zanika. Wszystkiemu winne są impulsy, które wysyłane wraz z krwią do mózgu, są niedostatecznie szybko przetwarzane przez ośrodek pragnienia. Przypadłość ta szczególnie dotyka osoby po 50 roku życia.

W efekcie szacuje się, że większość seniorów wypija około pół litra wody, czyli zaledwie jedną trzecią średniego dziennego zapotrzebowania.

Zanik odczuwania pragnienia nie oznacza bowiem, że spada samo zapotrzebowanie na wodę. Spożycie kawy czy herbaty niestety nie wyrównuje w ogóle bilansu strat, gdyż napoje te nie mają właściwości nawadniających. Na niekorzyść wpływa również fakt, iż u osób starszych proces odwodnienia następuje bardzo gwałtownie, szczególnie że niektóre leki mogą tę sytuację dodatkowo przyspieszać. Jeśli zatem nie odczuwa się tego stanu, należy zwracać uwagę na jego symptomy zewnętrzne.

 

 





Więcej…

 

Chyavanprash ajurwedyjski superpokarm

Chyavanprash [wymawia się chawan prasz] to ziołowy preparat, który w medycynie ajurwedyjskiej jest podstawowym środkiem wzmacniającym i odżywczym o wszechstronnym działaniu. Ze względu na swe właściwości przede wszystkim: tonizuje i odżywia, odmładza oraz oczyszcza. Jest też naturalnym afrodyzjakiem.

Według ajurwedy chyavanprash jest połączeniem wszystkich smaków oprócz słonego. Jednak dominującym jego smakiem jest smak słodki. Konsystencją przypomina galaretkę.

Podstawą tego preparatu jest amla (inaczej amalaki) – jedno z ziół o najsilniejszym działaniu odmładzającym według ajurwedy. Amla jest bogatym naturalnym źródłem witaminy C (w jednym owocu jest jej średnio około 3000 mg). Chyavanprash poprawia apetyt, oczyszcza jelita i reguluje poziom cukru we krwi. Wpływa korzystnie na krew, kości, wątrobę i serce. Regeneruje oraz odżywia tkanki oraz zwiększa ilość czerwonych ciałek krwi. Oczyszcza jamę ustną, wzmacnia zęby, odżywia kości oraz pobudza porost włosów i paznokci. Poprawia wzrok, hamuje krwawienie dziąseł oraz łagodzi stany zapalne żołądka i jelita grubego.





Więcej…

 

Recenzja książki “Ajurwedyjska książka kucharska."

Z wielkim zaciekawieniem zabrałam się do czytania książki “Ajurwedyjska książka kucharska. Jak żyć zdrowo i dobrze się odżywiać”, autorstwa Amadeii Morningstar, Urmilii Desai, gdyż podobnie jak inne holistyczne podejścia do odżywiania, filozofia ajurwedyjska nie ogranicza się do leczenia choroby poprzez powierzchowne leczenie objawów. Zamiast tego traktuje każdą jednostkę jako całość – jedność ciała i umysłu.

Autorki w bardzo przystępny sposób opisują zasady gotowania wg ajurwedy. Krok po kroku opisują jak przyrządzić potrawę. Dla osób, które nie wiedzą, którym rodzajem doszy są, został przygotowany kwestionariusz. Na jego podstawie sami będziemy mogli określić, którą z dosz jesteśmy: wata, pitta, czy kapha. W książce zamieszczony jest opis każdej z konstytucji ciała wraz z podaniem ich właściwości i potrzeb żywieniowych.





Więcej…

 

Jak odżywiamy się w pracy? Krótka ankieta.

Sztuka Odżywiania pracuje nad projektem Zdrowy Pracownik. Szukamy odpowiedzi na kilka pytań – co jest największym problemem żywieniowym w środowisku pracy, z jakimi dylematami borykają się pracownicy, czy wszyscy mają dostęp np. do lodówki? Pomóż nam zebrać informacje i uczynić projekt bardziej skutecznym. Wypełnienie ankiety to kilka minut (a jeśli masz nam dużo do powiedzenia, przeznaczamy dla Ciebie ostatnie okienko :))

Ankietę znajdziesz Tutaj.

 

Kupuj sól nierafinowaną

Sól wzmacnia trawienie i wzmaga wydzielenie kwasu solnego w żołądku. Pobudza działanie nerek, pomaga przezwyciężyć suchość w organizmie. Minerały w niej zawarte pomagają oczyścić organizm z toksycznych pozostałości z pożywienia, tym samym wspomaga ogólne odtruwanie organizmu.

Sól dobrej jakości, stosowana w umiarkowanych ilościach wzmacnia serce i umysł.

Rodzaje soli:
1) nierafinowana sól skalna, zwana himalajską, jest różowa. Najczystsza i najzdrowsza dostępna sól, skarbnica minerałów zawiera ich aż 84 m.in: azot, tlen, fluor, sód, magnez, krzem, fosfor, chlorek, wapno, chrom, mangan, żelazo, miedź, cynk, arsen, selen, brom, jod,
2) nierafinowana sól morska, jest szarawa, występuje w kryształkach, granulkach lub proszku.
3) nierafinowana, niejodowana sól kamienna.

Nie używaj soli przemysłowej, warzonej, miałkiej, czyli NaCI (chlorek sodu) z dodatkiem substancji przeciwzbrylających oraz jodku potasu. Jesteśmy przeciwni jej używania, gdyż nie daje ona żadnych korzyści zdrowotnych.
Zdecydowanie zalecamy 3 rodzaje soli wymienione wyżej.
Zachęcamy również do używania soli z umiarem, jako dodatku do zup, sosów, zapiekanek, duszenia itd.
Przestrzegamy przed automatycznym soleniem
  • ziemniaków,
  • kasz,
  • makaronów,
  • ryżu,
  • jajek czy pomidorów.
Wyeliminuj z diety produkty gotowe z dużą zawartością soli, takich jak:
  • ciastka,
  • sery,
  • kiełbasy,
  • zupki w proszku,
  • gotowe sosy
  • i inne gotowe dania,
gdyż jest w nich ta zła sól.
Autorka grafiki: Justyna Skuza

Autorka tekstu: Marta Skrzydłowska

 

Więcej artykułów…





Kup ebooka

Kasza jaglana – 99 przepisów

Tylko 46 zł w duecie!

Ebook o śniadaniach

Sprawdź bestsellery Złotych Myśli


 

Zostaliśmy nagrodzeni
w plebiscycie
KNOW HEALTH 2011