54 10 krokow do zdrowego stylu zycia

10 kroków do zdrowego stylu życia

Co jest zdrowe a co nie? Czy trzeba łykać witaminy? Czy warto liczyć kalorie? Coraz więcej osób interesuje się zdrowym stylem życia, zaczyna bardziej dbać o siebie zarówno w sferze odżywiania, jak i aktywności fizycznej i równowagi psychicznej. Media przedstawiają najróżniejsze oferty dotyczące zdrowia, jednak wiele osób gubi się w gąszczu sprzecznych często zasad.

Można spotkać się z wieloma mitami na temat zdrowego odżywiania, a kuchnia naturalna ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Problemem dzisiejszych czasów nie jest głód, lecz nadmiar: soli, cukru, tłuszczu, chemii; brak aktywności fizycznej, nałogi i stres.

Pamiętaj, że życie jest sztuką możliwego, więc nie wprowadzaj wszystkich zmian na raz. Stosuj zasadę 80/20, czyli 80% zdrowych zasad, 20% na odstępstwa. Nie dajmy się zwariować!

Jeśli zdecydujesz się wprowadzić zdrowy styl życia, zapoznaj się z 10 krokami prowadzącymi do zdrowia.

krok 1 w sztuce odżywiania

Krok 1. Sprawdź na czym stoisz – zbadaj się, zrób badania i testy, a także przyjrzyj się historii chorób w Twojej rodzinie. Inaczej o siebie zadbasz, gdy będziesz wiedzieć w jakim kierunku zmierza Twoje zdrowie. Udaj się do swojego lekarza rodzinnego lub znajdź innego specjalistę, takiego jak lekarz medycyny chińskiej, naturopaty, znajdź osobę, do której masz zaufanie. Pomyśl też jakie choroby występowały wśród Twoich bliskich i sprawdź czy ten problem może dotyczyć również Ciebie.

krok 2 w sztuce odżywiania

Krok 2. Zorientuj się – jakie są szkoły odżywiania, co to jest kuchnia naturalna a co np. Ajurweda. Zapoznaj się z artykułami o zasadach zdrowego odżywiania, znaczeniu słodkiego w życiu czy np. o zdrowiu we krwi. W zależności od Twoich przekonań i preferencji smakowych możesz wybrać różne zasady dietetyczne, poszukaj informacji o diecie wegetariańskiej, paleo, Diamondów, Pięciu Przemian czy innych. Sprawdź co Cię najbardziej przekonuje. Spis artykułów dostępnych na Sztuce Odżywiania znajdziesz w artykule “Od czego zacząć?”

krok 3 w sztuce odżywiania

Krok 3. Uczciwie oceń swoją aktywność fizyczną, wprowadź niezbędne zmiany (najlepiej w towarzystwie: zapisz się do klubu fitness z koleżankami lub ćwicz w domu razem z domownikami). Możesz zacząć od spacerów, Nordic Walking czy tańców. Wszystko zależy od Twojej obecnej kondycji i sytuacji życiowej.

krok 4 w sztuce odżywiania

Krok 4. Ogranicz nałogi – nadmiar alkoholu, tytoniu i używek zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Jeśli nie możesz sobie sam/a poradzić z problemem, udaj się do specjalisty. W XXI. wieku pójście do terapeuty to żaden wstyd.

krok 5 w sztuce odżywiania

Krok 5. Pamiętaj o odnowie – dobry sen, głębokie oddychanie, ćwiczenia oddechowe i aerobowe są skuteczniejsze i tańsze niż garść suplementów witaminowych. Wrogiem numer 1 Twojego zdrowia jest stres, zrób więc wszystko, by efektywnie niwelować jego skutki. Zauważ, że nic Cię nie kosztuje ani dobry sen, ani spacer na świeżym powietrzu. A bez tego ani rusz!

krok 6 w sztuce odżywiania

Krok 6. Zrób remanent w kuchni. Sprawdź ile masz produktów niewskazanych, po czym sporządź nową listę zakupów. Może przyda Ci się podpowiedź w postaci listy zdrowych zamienników lub obszerny poradnik “Prowadź zdrowy styl życia“?

krok 7 w sztuce odżywiania

Krok 7. Wprowadzaj zmiany małymi krokami. Skuteczniejsze jest systematyczne, powolne zmienianie nawyków niż nagła rewolucja. Poszukaj informacji na temat metody Kaizen lub znajdź dobrego Life Coacha.

krok 8 w sztuce odżywiania

Krok 8. Nie wyrzekaj się słodyczy, wybieraj zdrowe i pamiętaj o umiarkowaniu. Najważniejsze, byś wybierał/a słodycze bez rafinowanego cukru i mąki. Jeżeli natomiast podejrzewasz, że masz problem z uzależnieniem od słodyczy, lepiej skontaktuj się z terapuetą. Ten problem nie rozwiąże się sam 😉

krok 9 w sztuce odżywiania

Krok 9. Wypisz sobie sytuacje, które skłaniają Cię do złych nawyków (staraj się je wyeliminować) oraz te okoliczności, które wspierają Cię na drodze do zdrowia (te wzmacniaj i powtarzaj). Czasami najlepszym sposobem na zmianę nawyków jest zmiana otoczenia: turnus zdrowotny, warsztaty kulinarne lub grupa wsparcia (nawet na FB).

krok 10 w sztuce odżywiania

Krok 10, chyba najważniejszy. Powiedz bliskim i znajomym o Twoich postanowieniach – jest większa szansa na skuteczne i stałe wdrożenie ich w życiu. Ogłoś światu, że zaczynasz nowe życie, podejmij wyzwanie i trzymaj się ustalonych zasad. 

 

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.