430 wybieraj zywnosc lepszej jakosci

Wybieraj żywność lepszej jakości.

Każdego dnia jemy śniadanie, obiad, kolację, jakieś przekąski. Za każdym razem dokonujemy wyboru CO i ILE jemy. Każdy wybór albo nas przybliża do zdrowia, albo od niego oddala. Do każdego celu można dojść nawet małymi kroczkami, również w drodze do zdrowia. Jak dokonywać wyboru co jeść?

Wybieraj żywność lepszej jakości.

Jak wybierać żywność dobrej jakości?

Sprawdzaj skład produktów (czyli czytaj etykiety). Przynajmniej raz przed zakupem.

Jeśli na pierwszym, drugim lub trzecim miejscu znajdziesz:
a) cukier (biały, oczyszczony, rafinowany) lub syrop glukozowo-fruktozowy

b) mąkę (białą, oczyszczoną, rafinowaną pszenną, typ 400-720),

c) sól (warzoną, stołową, zwykłą),

NIE kupuj.
To są produkty niskiej jakości.

Już wiesz czego nie kupować.

Co definiuje żywność dobrej jakości?

Kieruj się zasadą: “Im krótsza droga z pola na stół, tym lepiej”.

Im dłuższa lista składników, tym produkt bardziej przetworzony, czyli mniej wartościowy. W tym wypadku sprawdzi się zasada “im mniej, tym lepiej”.

Moja definicja różni się od tej proponowanej przez przemysł spożywczy, który nacisk kładzie na zgodność z prawem, normami, dyrektywami itd. Niech nie zmyli Cię zapewnienie o standardach ISO, GMP, GHP czy HACCP – nie zapewniają żywności dobrej jakości! Przestrzeganie prawa wcale nie chroni konsumentów przed słabą jakością. Wystarczy poczytać skład niektórych produktów gotowych, gdzie aż roi się od wszelkiej maści E-coś tam. Tu możesz przeczytać co warto wiedzieć o E.

Żywność dobrej jakości może też nie mieć etykiety i składu, na przykład owoce i warzywa, suche rośliny strączkowe, zboża.

Przeczytaj również co to jest żywność naturalna, przetworzona oraz wysoko przetworzona.

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.