411 przyprawy porady i wskazowki

Przyprawy – porady i wskazówki

Sól i pieprz, czasem bazylia czy czerwona papryka – tych przypraw używamy wszyscy. Wiele osób boi się spróbować w kuchni czegoś innego – a przecież przyprawy to samo dobro!
Nadają smak potrawom, rozgrzewają, poprawiają trawienie i dają nieskończone pole do popisu w kuchni.
Poniżej kilka rad i wskazówek dotyczących przypraw – do zapamiętania i wykorzystania w kuchni.

 

  • Przyprawy i zioła niewłaściwie przechowywane szybko tracą swój aromat, dlatego nie kupuj ich na zapas i zawsze przechowuj w szczelnie zamkniętych słoiczkach bez dostępu światła (w szufladach lub szafkach).
  • Dodawaj świeże lub suszone zioła do odgrzewanych potraw (np. wczorajsza zupa, “resztki” z wczorajszego obiadu), ponieważ to poprawi ich strawność.
  • Przyprawy takie jak: tymianek, estragon, szałwia czy kozieradka mają bardzo wyrazisty smak i aromat, używaj ich z umiarem.
  • Pamiętaj: lepiej dać mniej przypraw, niż za dużo.
  • Zioła suszone najlepiej przed dodaniem do potraw rozetrzeć w palcach lub moździerzu. Pamiętaj również, że suszone zioła są bardziej intensywne w smaku, dlatego dodajemy ich nieco mniej niż świeżych.
  • Zawsze dodawaj do kaszy jaglanej i ryżu kurkumę ze względu na jej antyzapalny charakter.

Liście laurowe, rozmaryn i tymianek dodajemy na początku gotowania – wzmocnią smak naszej potrawy. Natomiast bazylię, szczypiorek, koperek czy natkę pietruszki lepiej dodawać pod koniec – długie gotowanie sprawia, że są mniej aromatyczne.
Pieprz czarny najlepiej smakuje świeżo zmielony, a podczas długiego pieczenia robi się gorzki, pieprz biały jest ostrzejszy od czarnego
i najlepiej pasuje do ryb, sosów i jasnych zup (uwaga, biały pieprz może być “zdradliwy” – ponieważ słabo go widać 🙂 )
Przesolona zupa? Możesz ją “uratować” dodając obranego i surowego ziemniaka.
Cynamon warto dodawać do potraw słodkich ze względu na jego słodkawo-korzenny smak, ale również obniżanie indeksu glikemicznego potrawy (wpływa korzystnie na poziom cukru we krwi).
• Dodatek np. cynamonu, goździków, kolendry, imbiru, kardamonu, tymianku do produktów mlecznych znacznie wspomaga ich trawienie.
Smak rosołu (bez kostki rosołowej) uzyskasz przez dodatek przypalonej na ogniu/gazie cebuli, lubczyku lub świeżej kolendry. Można dodać również ząbek czosnku.
• Aby pozbyć się uciążliwych właściwości wiatropędnych roślin strączkowych należy podczas gotowania dodać ½-łyżeczki kminku lub kopru. Moja sprawdzona mieszanka do grochówki i fasolki po bretońsku to majeranek, cząber i tymianek. Najwięcej dajemy majeranku, zawsze pod koniec gotowania, trochę mniej cząbru w trakcie gotowania potrawy, natomiast tymianku najmniej i zawsze na początku gotowania.
• Mąkę i kaszę uchronią przed robakami liście laurowe.
• Mięso będzie smaczniejsze, jeśli pozostawimy je w marynacie na min. 12 h, a nawet dłużej. Dodatek przypraw poprawi nie tylko jego smak, ale również jego strawność. Moja marynata do drobiu: oliwa z oliwek, sos sojowy jasny, miód, kurkuma i imbir (świeży lub sproszkowany).
Przyprawianie jest sztuką, którą warto rozwijać. Wymaga nie tylko wyczucia, ale też znajomości przypraw, wiedzy o substancjach, z których się składają, oraz ich indywidualnych właściwościach. Tylko w ten sposób ja, jako kucharz, mogę stworzyć idealne dla podniebienia doznania smakowe.
Eksperymentuj!
Eksperymentuj!

 

Kilka dobrze przyprawionych przepisów:

Rozgrzewające zupy

Piernik z dyni

Ciasteczka korzenne

Orzeszki sojowe

Schab lub szynka pieczone z ziołami

 

Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę o przyprawianiu zapraszamy na nasz słynny już Kurs Przyprawiania ze Sztuką Odżywiania. Zgłoszenia przyjmujemy pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zapraszamy!