408 co jesc gdy brakuje nam energii

Co jeść, gdy brakuje nam energii?

Co jesc dla dodania energiiCo robimy, gdy czujemy, że zaczyna brakować nam energii? Pijemy kawę? Oczywiście. Jemy coś słodkiego? Naturalnie. Gdy energii brakuje nam na co dzień, szukamy ratunku w napojach energetycznych lub suplementach diety. Czy pomagają? Z całą pewnością. Czy są zdrowe? Niestety, ani trochę.

Jesień to ta pora roku, kiedy coraz częściej czujemy się zmęczeni. Słońca jest coraz mniej, a dni są coraz krótsze. To też czas powrotów do pracy i szkół po urlopie, co oznacza więcej obowiązków, i znów, większe zmęczenie. Jak sobie radzić bez szkodliwych dla zdrowia pseudolekarstw i sklepowych słodyczy?

Składniki pożywienia mają różne właściwości: wiemy, że przyprawy rozgrzewają, niektóre z ziół potrafią uspokajać, a niektóre pomóc w chorobach. Podobnie jest z zapasami energii – są takie produkty, których jedzenie ma działanie pobudzające – niektóre z nich stopniowo uwalniają energię, inne są swoistym strzałem energetycznym”. Mają jedną cechę wspólną – są zdrowe! I naprawdę działają.

Produkty stopniowo uwalniające energię

  1. Owsianka/Jaglanka. Nie bez powodu są polecane na śniadanie. Dają duży zastrzyk energii z samego rana, do tego codziennie można przygotowywać je inaczej. Trudno się nimi znudzić, a korzyści zdrowotne są nie do przecenienia.
  2. Owoce. Zawierają naturalnie występujące cukry, które znakomicie pobudzają. Najlepszym wyborem są jabłka, ananasy, melony i truskawki. Jabłka są doskonałą przekąską do pracy, czy “na mieście” – można łatwo zaspokoić głód “w biegu”. Nie ma potrzeby sięgania po batony czy ciastka. Ananasy, dzięki dużej zawartości manganu, znakomicie pobudzają, a ich orzeźwiający smak od razu stawia na nogi. Truskawki (oczywiście w sezonie) należy jeść bez cukru czy śmietany. Najlepiej jeśli stanowią samodzielną przekąskę lub np. składnik sałatki.
  3. Warzywa. Najlepszym wyborem jeśli chodzi o właściwości energetyzujące są: marchew, seler, ogórek, warzywa strączkowe, papryka, szpinak i brokuły. Marchewka, papryka i ogórek są świetnym pomysłem na przekąskę do pracy – pokrojone w paski i podane np. z hummusem są zdrową i pyszną alternatywą dla sklepowej drożdżówki. Seler kojarzy się głównie jako składnik wywarów do zup, ale jest też pyszny w surówce (np. z rodzynkami) lub jako składnik koktajli warzywno-owocowych. Podobnie szpinak – jest jednym z najzdrowszych warzyw – warto więc dodać go do koktajlu, naleśników czy makaronu. Zdrowa porcja zielonej energii.
  4. Łosoś. Zawiera odpowiednie proporcje białka, węglowodanów i zdrowych tłuszczów, które zapewniają długotrwały przypływ energii. Można go przyrządzać na wiele sposobów, jako składnik sałatki (np. zamiast kurczaka w sałatce Cezar), z duszonymi warzywami czy pieczonego w ziołach.
  5. Jajka. Dzięki dużej zawartości białka są mądrym wyborem na śniadanie. Jajka są zalecane w większości protokołów żywieniowych, stanowią ważny składnik w diecie osób czynnie uprawiających sporty siłowe. Jajka pomagają budować mięśnie i dodają energii. Kilka propozycji zdrowych dań z jajek: Frittata warzywna Omlet fitness Jajka faszerowane
  6. Herbaty ziołowe. Dla zachowania odpowiedniego poziomu energii w ciągu dnia niezbędne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Oczywiście najzdrowsza jest woda, ale równie zalecane jest picie herbat ziołowych. Wybór jest duży, wszystko zależy od naszych potrzeb. Do napoi pobudzających (poza kawą i czarną herbatą) zaliczamy herbatę zieloną, napar z korzenia imbiru i żeń-szenia.

Czasami potrzebujemy szybkiego zastrzyku energii. Zamiast napoi energetycznych i kolejnych kubków kawy polecamy:

  1. Jagody i banany. Te owoce stawiają na nogi, dzięki zawartości antyoksydantów (jagody) i potasu (banany). Ponadto są doskonałym rozwiązaniem jako przekąska w pracy czy w drodze i stanowią zdrową alternatywę dla sklepowych słodyczy.
  2. Bakalie. To, podobnie jak owoce, idealne rozwiązanie w przypadku nagłego spadku energii. Bakalie dobrze mieć pod ręką, np. w biurku, przy którym się uczymy/pracujemy i sięgać po nie między posiłkami, kiedy potrzebujemy szybkiego zastrzyku energii. Podobne działanie mają pestki dyni.
  3. Woda kokosowa. Ma działanie podobne do napoi energetycznych, ale różni się od nich wpływem, jaki ma na nasz organizm. Wspaniale nawadnia, dodaje energii, a przy tym nie wywołuje żadnych działań niepożądanych, jak niepokój czy kołatanie serca.
  4. Awokado. Jest bardo sycące, więc nie tylko dodaje energii, ale też na długo wypełnia żołądek. Awokado można jeść w postaci guacamole, z dodatkiem pieczywa, jako składnik sałatek lub po prostu solo. Szybko uzupełnia niedobory energii.
  5. Gorzka czekolada. Gdy jesteśmy zmęczeni i niewyspani, mamy ochotę na czekoladę. To zupełnie normalne, brakuje nam w końcu energii, a więc cukrów. Od czasu do czasu można sobie pozwolić na czekoladę, ale polecamy tę gorzką. Jedna czy dwie kostki wystarczą, żeby postawić na nogi bez konsekwencji w postaci przyrostu wagi.

          Powyższa lista zawiera różnorodne pokarmy – zarówno roślinne, jak i zwierzęce. Węglowodany, białka i tłuszcze. Zboża i ryby. Ta różnorodność jest kluczem do zachowania równowagi organizmu i dobrego samopoczucia przez cały dzień. Regularne spożywanie posiłków powinno zapobiegać gwałtownym spadkom energii. W razie kryzysów polecamy zdrowe bomby energetyczne, dużą ilość płynów i ruch na świeżym powietrzu. Żaden suplement tego nie zastąpi, ale może wspomóc Twoje działania, zajrzyj do kategorii slim.