406 7 powodow dla ktorych diety nie dzialaja

7 powodów, dla których diety nie działają!

sztukaodzywianiaCzy kiedykolwiek byłaś na diecie? Tak? Ile razy? Już sama odpowiedź na to pytanie powinna dać Ci do myślenia. Gdyby diety działały, nie wydawałabyś swoich pieniędzy na plan diety, suplementy, dietetyczne jedzenie czy tabletki na odchudzanie.

Diety nie działają! Dlaczego?

Po pierwsze: sama myśl o przejściu na dietę ma wpływ na zwiększenie łaknienia i w końcu przejadanie się. Myślimy: “zjem to ciastko, ponieważ jutro (od poniedziałku/pierwszego dnia miesiąca lub roku) rozpocznę dietę.” Objadamy się, a dzień w którym powinniśmy rozpocząć dietę czasem nigdy nie nadchodzi.
Jak dajemy się złapać w dietetyczne pułapki? Przyjmijmy na chwilę, że wszystkie diety jednak działają. Niesety tylko tymczasowo. Problem polega na tym, że wcześniej czy później wszyscy rezygnują z diety. Żeby stosować jakieś zasady całe życie trzeba być do nich przekonanym, ponieważ większość z nas buntuje się przeciw jakiejkolwiek zewnętrznej kontroli. Ludzie rezygnują z diety i jedzą wszystkie te rzeczy, których zostali pozbawieni w jej trakcie, by w rezultacie powrócić do poprzedniej wagi, a nawet zyskać kolejne kilogramy. Ze względu na ograniczenie żywności w trakcie stosowania diety, ich metabolizm zostaje spowolniony. Ciało myśli, że doświadcza głodu i stara się magazynować każdą kalorię, przez co przyrost masy ciała następuje szybciej niż przed rozpoczęciem diety.

Według raportu badającego stan wagi osób biorących udział w programach odchudzających 95% ludzi odzyska utracone kilogramy w okresie od 1 – 5 lat po zakończeniu diety (Grodstein, Levine, Spencer, Colditz, Stampfer, 1996).
Każda porażka w trakcie trwania diety sprawia, iż odchudzający wypominają sobie brak silnej woli. Z kolejnymi niepowodzeniami ich ego cierpi. Popadają w depresję, separują się od otoczenia, odczuwają niepokój z powodu własnych wyborów żywieniowych. Ma to wpływ także na ich życie rodzinne i zawodowe. Niektóre osoby mające problemy z wagą, w końcu rezygnują z diety i po prostu uznają otyłość za nieodłączny element swojego życia.
Niepohamowany apetyt bywa często bezpośrednim skutkiem diety. Spośród osób odchudzających się 35% doświadcza zaburzeń odżywiania (Shisslak, Crago, Estes, 1995), ponieważ będąc na diecie odchudzający traci kontrolę nad swoim apetytem. Osoba na diecie nabywa przekonania, że uczucie głodu jest konieczne do osiągnięcia oczekiwanych wyników. Coraz trudniej jest jej stwierdzić, kiedy jest głodna czy najedzona, ponieważ uzależnia to odczucie od zewnętrznego źródła – nakazów i zakazów diety regulującej odżywianie.

Niektórzy ludzie łączą jedzenie z przeżywaniem silnych emocji. Mogą mylić emocje lub uczucia z poczuciem głodu. Używają jedzenia, bądź myśli o jedzeniu, wadze, diecie lub ciele do tłumienia trudnych emocji i przeżyć. Po pewnym czasie nie są pewni co tak naprawdę czują i mylą każde nieprzyjemne doznanie z głodem. Dieta oraz myślenie o tym co można jeść, a czego nie, staje się głównym celem, na którym się skupiają. Najczęściej występującą cechą zaburzeń odżywiania jest obsesyjne myślenie o jedzeniu, wadze, diecie, ćwiczeniach oraz własnym wyglądzie. Osoby z zaburzeniami odżywiania przyznają, że tego typu myśli zajmują im w 80-90 procent czasu.
Niektórzy ludzie są uzależnieni od pewnych pokarmów, na przykład cukru. Spożycie nawet niewielkiej ilości takiego produktu sprawia, że nie mogą się powstrzymać przed kolejnym. Wielu z nich nie jest w stanie wytrwać na diecie, ponieważ nie są świadomi swojej reakcji na cukier, bądź inne substancje znajdujące się w przetworzonej żywności.

Podsumowując, diety nie działają, ponieważ:

  1. Diety są formą zewnętrznej kontroli, która powoduje zaburzenia uczucia głodu i sprawia, że tracimy zdolność do poznania, kiedy jesteśmy głodni.
  2. Dieta zmienia metabolizm, co prowadzi do zwiększenia masy ciała po jej zakończeniu.
  3. Dieta lub ograniczenia w diecie prowadzą do niepohamowanego apetytu.
  4. Czasami jedzenie, dieta maskuje ukrywane emocje, urazy oraz nierozwiązane problemy.
  5. Dieta wpływa na sposób myślenia o sobie osób odchudzających się i ich samoocenę.
  6. Dieta może stać się obsesją. Nadmierne myślenie o jedzeniu, odchudzaniu, wadze, wyglądzie i ćwiczeniach jest cechą charakterystyczną dla zaburzeń odżywiania.
  7. Czasami problemem może być nieuświadomione uzależnienie od pewnych składników pożywienia lub produktów.

Kilka sposobów, które mogą pomóc osiągnąć optymalną wagę

  •  Świadomość jest kluczem. Nie możesz nic zmienić, jeśli nie jesteś świadomy przyczyn, dla których diety nie działają. Musisz nauczyć się, jak odżywiać się zgodnie z własnym apetytem. Aby to zrobić ćwicz sprawdzanie swojego poziomu głodu. Kiedy sięgasz po jedzenie, a nie jesteś głodny, powinna „zapalić się czerwona lampka ostrzegawcza”, Twój alarm. Zwróć uwagę czego naprawdę potrzebujesz. Jedz kiedy jesteś fizycznie głodny, przestań kiedy jesteś pełny. Zawsze możesz zjeść, gdy ponownie poczujesz głód.
  • Pozbądź się uczuć, które maskujesz poprzez jedzenie i obsesyjne myślenie o odżywianiu. Apetyt jest wewnętrznym mechanizmem. Jeśli masz nierozwiązane problemy, które uniemożliwiają Ci sprawdzenie jak się czujesz, sięgnij po fachową pomoc w celu ich rozwiązania. Nasze uczucia pojawiają z jakiegoś powodu, pomagają nam zrozumieć to, czego potrzebujemy, pomagają nam dowiedzieć się co działa, a co nie. Uczymy się z naszych doświadczeń i naszych uczuć.
  • Kiedy już staniesz się pewniejszy siebie, zaczniesz dostrzegać jaki wpływ mają na niektóre pokarmy na nasz umysł i emocje. Wiele osób zaczyna dostrzegać związek pomiędzy spożyciem cukru, a wzrostem apetytu, lub też problemy w kontrolowaniu żywności po spożyciu niektórych substancji. Kiedy tylko dostrzeżesz tę zależność, możesz to przemyśleć i zastanowić się czy na pewno chcesz sięgnąć po batonik, skoro po jego zjedzeniu będziesz zmęczony, przygnębiony i będziesz miał chęć na kolejnego. Może jednak zdecydujesz się z niego zrezygnować?

Podejmowanie świadomych decyzji dotyczących jedzenia przejdzie w nawyk i być może świadome żywienie stanie się nowym sposobem na życie. Warto sprawdzić produkty slim!

 Przeczytaj również:

Co to jest głód

Fizjologia i psychologia zdrowia

10 kroków do zdrowego stylu życia

Mity zdrowego odżywiania

Tłumaczenie: Monika Wolska, Nina Kaczmarek, źródło http://www.selfgrowth.com/articles/7-reasons-why-diets-don-t-work