399 zdrowe dzieci czyli czy jedzenie ma znaczenie dla zdrowia dzieci

Zdrowe dzieci, czyli czy jedzenie ma znaczenie dla zdrowia dzieci?

“Moje dziecko nie lubi warzyw” “najchętniej jadłoby słodycze przez cały dzień”, “co zrobić, żeby moje dzieci polubiły warzywa?” – takie stwierdzenia padają z ust większości rodziców małych dzieci. Odpowiednio zbilansowane posiłki małych dzieci spędzają sen z powiek wszystkim rodzicom. Troszczymy się o nasze dzieci i chcemy, żeby były zdrowe i szczęśliwe. Niestety, wielu rodziców w imię “uszczęśliwiania ” dzieci popełnia błędy żywieniowe pod postacią słodzonych napoi i słodyczy w każdych ilościach. Co gorsza, nie kojarzą nadmiernego spożywania słodyczy z pogorszeniem apetytu u dzieci, a także niechęci najmłodszych do zdrowszego jedzenia. Jak więc powinna wyglądać zdrowa dieta małego dziecka?
Tak jak w przypadku dorosłych najważniejsze jest śniadanie. Dobrze, gdy dzieci zjedzą coś ciepłego przed wyjściem z domu, niezależnie od aury jaka panuje za oknem. Świetnym pomysłem na dziecięce śniadanie są wszelkie kasze i płatki (oczywiście pełnoziarniste, nie mówimy tu absolutnie o słodkich, pozbawionych wartości odżywczych “płatkach dla dzieci”). Takie płatki można urozmaicać dodatkami w postaci przeróżnych owoców, nasion i orzechów. Na rynku dostępne są płatki jęczmienne, jaglane, gryczane czy owsiane. Warto wprowadzić dzieciom naturalnie bezglutenową, bogatą w krzem kaszę jaglaną. Pełen wachlarz możliwości. Oczywiście dzieciom można podać także kanapki, ale na pieczywie pełnoziarnistym z dodatkiem warzyw (np. pysznymi pastami z roślin strączkowych, sprawdź np. przepis na hummus).
Równie ważne, jak to co jemy jest to w jaki sposób jemy. Przykład idzie z góry – nasze dzieci naśladują nas we wszystkim. Jeśli więc mamy w zwyczaju jedzenie byle czego w pośpiechu, przed ekranem komputera lub telewizora, nasze dzieci będą jadły tak samo. Nauczmy nasze dzieci, że jedzenie to okazja do zacieśniania więzów rodzinnych – wspólne nakrywanie do stołu, gotowanie i jedzenie bez udziału telefonów i laptopów. O innych błędach popełnianych przez rodziców można przeczytać w naszym ebooku 12 rad jak wychować sobie niejadka – ANTYporadnik.
Dieta dzieci nie różni się od diety dorosłych – ważne, by była urozmaicona i naturalna. Powinny przeważać w niej warzywa i pełnoziarniste zboża (najlepiej naturalnie bezglutenowe, tak jak kasza jaglana, ryż, gryka, komosa ryżowa itp.). Komponując zdrowe menu dla całej rodziny nie musimy gotować oddzielnych potraw dla każdego z jej członków. Najważniejsze to wiedzieć jak gotować zdrowo i smacznie – a w tym mogą pomóc gotowe sezonowe listy zakupów czy tygodniowy jadłospis przygotowany przez dietetyka.
No dobrze, ale co ze słodyczami? Jak oduczyć dzieci jedzenia między posiłkami, zapijania cukierków słodzonymi napojami? Wszystko w naszych rękach – dziecięca potrzeba słodyczy bierze się z ich wzmożonego zapotrzebowania energetycznego. Dzieci, co wiedzą wszyscy rodzice, sa w ciągłym ruchu. Nie musimy odcinać dzieci od cukru – wystarczy zamienić oczyszczony cukier na zdrowszy oraz znaleźć zdrowsze zamienniki sklepowych słodyczy. Przygotowywanie zdrowych ciast i ciastek to dodatkowo wspaniała okazja na efektowne spędzenie czasu z dzieckiem.

Więcej artykułów znajdziesz w dziale Zdrowe dzieci.
Sztuka Odżywiania życzy (zdrowego) smacznego!

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.