390 jak uzywac przypraw 5 podstawowych przypraw ktore warto miec

Jak używać przypraw? 5 podstawowych przypraw, które warto mieć

Przyprawianie jest sztuką, której możesz się nauczyć. Aby potrawy nie tylko zyskały na smaku, ale też miały właściwości prozdrowotne, warto używać wielu ziół i przypraw w swojej kuchni.
Przyprawianie to nie tylko używanie przypraw, soli czy ziół.
Kropkę nad „i” może postawić wiele produktów – są to tak zwane nośniki smaku. To one potrafią „zrobić ten smaczek”, pokazać głębię smaku, uzyskać efekt.
Przykłady: cytryna, masło, wino, miód, czosnek, cebula, natka pietruszki. Czujesz różnicę?
Zacznij od podstaw, używaj 5-10 różnych nośników smaku i stopniowo powiększ asortyment w kuchni.

Poznaj 5 podstawowych przypraw, które warto mieć (i stosować) w kuchni.

1. Kurkuma (tu w dobrej cenie)

  • Nazywana jest też ostryżem.
  • Wspomaga trawienie tłuszczów.
  • Ma łagodny smak i delikatny zapach.
  • Obecnie głównym producentem kurkumy są Indie.
  • Jest idealnym dodatkiem do dań wysokobiałkowych (mięso, strączki, ryby, jajka).
  • Stymuluje całkowite trawienie białek
  • przeciwdziała tworzeniu się toksyn .
  • Ma działanie przeciwzapalne.
  • Kurkuma ma właściwości osuszające, warto dodawać ją do np. nabiału, bananów, wypieków, kurczaka, które są przyczyną powstawania śluzu w organizmie.
  • Jej jasny, żolty kolor nadaje curry charakterystyczną barwę.
  • W przypadku smażenia warto dodawać ją na końcu, aby uniknąć gorzkiego smaku.
  • Zawiera substancje o właściwościach antynowotworowych-kurkuminę.
  • Samej kurkumy organizm nie jest w stanie przyswoić, należy ją rozpuścić w oleju/oliwie lub wodzie i podgotować.
  • Dobrze jest dodawać do dań pieprz, ponieważ poprawia przyswajanie kurkumy.

Tradycyjna medycyna chińska oraz hinduska od tysięcy lat wykorzystuje właściwości lecznicze kurkumy.
Ma działanie przeciwzapalne (związki w niej zawarte hamują procesy zapalne podobnie jak leki typu nurofen), przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze.
Chroni wątrobę przed czynnikami toksycznymi, wzmaga wydzielanie zółci, wpływa korzystnie na gospodarkę cholesterolową.
Łagodzi dolegliwości żołądkowe.
Wpływa korzystnie na układ krążenia, obniża krzepliwość krwi.
Oczyszcza organizm z toksyn.
Na tym nie koniec szerokiego „indyjskiego złota” – ma działanie antynowotworowe.
Niewskazana przy niedrożności dróg żółciowych.
Kurkuma pasuje do każdej potrawy!

2. Majeranek suszony (tu za symboliczną złotówkę)

  • —Jako przyprawę wykorzystuje się suszone kwiaty i listki majeranku.
  • —Ma bardzo intensywny smak i zapach.
  • —Należy do podstawowych przypraw w naszej kuchni, chyba każdy go używa, Ty również?
  • —Razem z tymiankiem i cząbrem tworzą idealne trio do dań ze strączków, np. grochówki czy fasolki po bretońsku.
  • —Kminek z majerankiem (w proporcji 1:1) stanowią doskonałą mieszankę przy problemach trawiennych.
  • —Pomaga w trawieniu ciężkostrawnych potraw.
  • —Poprawia trawienie (zwłaszcza potraw wzdymających i tłustych), działa przeciwzapalnie, łagodzi wzdęcia.
  • —Ma działanie rozgrzewające i wykrztuśne.
  • —Wzmacnia układ nerwowy, działa uspokajająco.
  • —W przypadku przeziębienia i kaszlu przygotuj napar z majeranku (możesz dodać do niego również nasiona kopru włoskiego i anyżu w równych proporcjach).
  • Maść majerankowa stosowana jest do leczenia kataru u niemowląt; jest delikatna, ale skuteczna.

Do czego pasuje majeranek?
—- marynaty do mięs,
—- pasztety,
—- biała kiełbasa,
—- wędliny,
—- flaki,
—- zupa fasolowa,
—- zupa grochowa,
—- marynaty do warzyw,
—- buraki,
—- ziemniaki,
—- barszcz biały, czerwony, ukraiński,
– —żurki,
—- potrawy z grzybów,
—- herbatki.

3. Ziele angielskie
(sprawdź cenę tutaj)

  • —Po angielsku „allspice”, czyli przyprawa-wszystko. Związane jest to z wierzeniami, że ziele angielskie łączy w sobie wiele przypraw – cynamon, goździki, kardamon, gorczycę
  • i gałkę muszkatołową.
  • —Poprawia trawienie, zapobiega wzdęciom, pomaga przy biegunce, działa przeciwbakteryjnie, przeciwbólowo, rozgrzewająco.
  • —Napar z ziela angielskiego (1 łyżkę owoców zalewamy szkl. gorącej wody, zaparzamy pod przykryciem 10-15 minut) polecamy jako środek przeciwtrądzikowy, do przemywania twarzy.

—Pasujące przyprawy:
– cynamon,
– goździki, kardamon,
– gałka muszkatołowa,
– kolendra, liść laurowy.

4. Sól himalajska 

  • Jest to najzdrowsza i najczystsza sól na Ziemi.
  • Wydobywa się ją ręcznie w Himalajach.
  • Bogata w łatwo przyswajalne mikroelementy oraz aż 84 minerały.
  • Na niezwykłe właściwości prozdrowotne:

– pomaga usuwać toksyny i śluzy z organizmu
– łagodzi stany zapalne
– alkalizuje organizm
– normalizuje ciśnienie krwi.

Tu kilogram za niecałe 5 zł

  • Nie zawiera antyzbrylaczy, metali ciężkich i innych szkodliwych dodatków.
  • Ma biało-różowy kolor, który pochodzi od zawartego w niej żelaza.
  • Możesz ją kupić w postaci grubo i drobnoziarnistej.
  • Pasuje do wszystkich dań!

5. Świeży imbir

  • Dodatek imbiru do mięsa, ryb, roślin strączkowych i jajek poprawi ich strawność.
  • Wspomaga rownież trawienie tłustych potraw i produktów mlecznych.
  • W przypadku warzyw i owoców jego dodatek sprawi, iż będą one mniej wychładzające.
  • Działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe, napotne, wykrztuśnie, łagodzi wzdęcia, pomaga, przy bólach głowy (bóle migrenowe), obniża poziom cholesterolu.
  • Reguluje ciśnienie krwi, wspomaga przemianę materii.
  • Wspomaga pracę wątroby i woreczka żółciowego.

Potrawy, do których pasuje imbir:
piernik z dyni, konfitury, dżemy, syrop, pieczone i duszone owoce, soki warzywno-owocowe, herbata, kompot, koktajle, zupy, pasztety, sosy mięsne i warzywne, marynaty do mięsa i warzyw, warzywa strączkowe (fasola, soczewica), owsianka, kasza jaglana

imbir

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.