364 czy kazdy moze cwiczyc czyli jak dobrac aktywnosc fizyczna dla siebie Itemid 267

Czy każdy może ćwiczyć? Czyli jak dobrać aktywność fizyczną dla siebie

Zdrowe ciało, zdrowy duchFilozofia polecana przez św. Hildegardę z Bingen głosiła, że podstawą zdrowia są trzy filary: dieta, zioła oraz…post. Dziś, przy minimalizacji ruchu i aktywności fizycznej do wymienionych zaleceń świętej trzeba na pewno dodać jeszcze codzienną porcję ruchu – jako czwarty niezbędny filar. Każdy z wymienionych elementów wzmacnia nasz układ odpornościowy, nasze ciało i ducha dzięki czemu choroby będą nas omijać. Zdrowe życie to zdrowe ciało i umysł, to sposób i trwały styl życia, na zawsze.

Dlatego jeśli zastanawiamy się, czy być aktywnym fizycznie, szczególnie gdy mamy określone ograniczenia zdrowotne – odpowiedź brzmi TAK! Jednak zachowajmy rozsądek i przestrzegajmy pewnych zasad nie rezygnując z bycia aktywnym. Ruch i aktywność fizyczna to niezbędny element naszego życia!

Korzystając z dostępnych publikacji zdrowotnych zgadzam się ze stwierdzeniem, że choroby cywilizacyjne możemy podzielić na 4 zasadnicze grupy.

  • Pierwsza obejmuje zaburzenia przemiany materii i wszelkie ich następstwa takie jak miażdżyca, niewydolność naczyń wieńcowych serca, cukrzyca i otyłość.
  • Druga grupa dotyczy chorób wynikających z przeciążenia układu nerwowego, czyli nerwice, choroby psychiczne, choroby wrzodowe i choroba nadciśnieniowe.
  • Trzecią grupę stanowią choroby urazowe czyli następstwa motoryzacji i rozwoju technicznego.
  • Czwarta grupa jest efektem szkodliwych wpływów środowiska czyli alergie, zatrucia, choroby zawodowe i inne.

Jednym słowem czynniki chorób cywilizacyjnych to przede wszystkim:

  • nadmierne i niewłaściwe odżywianie,
  • zmniejszona aktywność ruchowa,
  • przewaga pracy siedzącej,
  • ograniczenie bycia w ruchu
  • oraz inne, dodatkowe „udogodnienia cywilizacyjne” i szeroko pojęte zanieczyszczenie środowiska, które staje się naszym udziałem.

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Forum Profilaktyki dotyczące aktywności fizycznej „siedzący” styl życia lub „lenistwo ruchowe” jest istotnym czynnikiem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych (ChSN) oraz innych chorób przewlekłych. Ponad 50% osób dorosłych w Polsce – podobnie jak w innych krajach – cechuje „siedzący” tryb życia, a problem niedostatecznej aktywności fizycznej i jej konsekwencji zdrowotnych dotyczy w coraz większym stopniu także dzieci i młodzieży. Zwiększone ryzyko sercowo-naczyniowe związane z niedostateczną aktywnością fizyczną dotyczy zarówno osób zdrowych, jak pacjentów z chorobą wieńcową, niewydolnością serca, zespołem metabolicznym, nadciśnieniem tętniczym, po udarze mózgu i po operacjach kardiochirurgicznych. Leczenie ruchem, czyli kinezyterapia jest istotnym elementem kompleksowej rehabilitacji osób z chorobami sercowo-naczyniowymi a jej efekty są niezależne od zastosowania klasycznych, współczesnych metod terapii. W trakcie testów stwierdzono, że aktywność fizyczna u pacjentów z chorobą wieńcową zmniejsza ryzyko ostrych incydentów, skraca czas leczenia i zmniejsza ryzyko kolejnych hospitalizacji i redukuje ryzyko zgonu sercowego.

Systematyczny wysiłek fizyczny jest jednym z najważniejszych czynników korzystnie wpływających na większość procesów fizjologicznych w naszym organizmie:

  • ma charakter plejotropowy,
  • warunkuje prawidłowy rozwój psychofizyczny,
  • poprawia jakość życia,
  • zapobiega występowaniu nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, zespołu metabolicznego, chorób nowotworowych, depresji, czy osteoporozy i innych.

Osoby aktywne fizycznie żyją przeciętnie o 5–7 lat dłużej.

Propagowanie aktywności fizycznej powinniśmy zaczynać już od wczesnego dzieciństwa! Wysiłek fizyczny dostosowany do wieku, sprawności fizycznej i stanu zdrowia stanowi ważny element profilaktyki prozdrowotnej.

Oczywiście powinniśmy mieć na uwadze, że nadmiernie intensywna aktywność fizyczna, nieracjonalna i niedostosowana do możliwości naszego organizmu i warunków zewnętrznych, nawet u osób mających poczucie pełnego zdrowia może być niebezpieczna. Niektóre ćwiczenia fizyczne mogą prowadzić do urazów i przeciążeń układu ruchu oraz zwiększać ryzyko nagłych powikłań kardiologicznych (zawał serca, zatrzymanie czynności serca, nagły zgon sercowy). W związku z tym podejmowanie intensywnej aktywności fizycznej odbiegającej od dotychczasowej, szczególnie zaś aktywności ekstremalnej lub sportu wyczynowego powinno być poprzedzone badaniami lekarskimi.

Zalecana aktywność fizyczna dla osób zdrowych to wysiłek o umiarkowanej intensywności wykonywany systematycznie (co najmniej 3 razy w tygodniu, a najlepiej codziennie), trwający nie mniej niż 30 minut. Zgodnie z zaleceniami Polskiego Forum Profilaktyki zdrowia zalecane są takie formy ruchu jak np. szybki marsz lub marszobieg, jazda na rowerze, gimnastyka ogólnorozwojowa, czy taniec i pływanie. Wysiłek o mniejszej intensywności lub krótszym czasie trwania zawsze jest lepszy niż „lenistwo ruchowe”. A niedostateczna aktywność fizyczna z punktu widzenia profilaktyki to aktywność powodująca wydatkowania mniej niż 500 kcal/tydzień.

Powinniśmy przeciwdziałać skutkom niedostatecznej aktywności fizycznej i zachęcać dzieci, młodych ludzi, osoby z ograniczeniam zdrowotnymi i schorzeniami oraz osoby zdrowe do systematycznej, najlepiej codziennej aktywności fizycznej oraz propagować unikanie korzystania z ułatwień, jakie niesie postęp cywilizacyjny w życiu codziennym np. ograniczać korzystania z samochodu, z windy, ze środków komunikacji etc.

Przeczytaj również:

Żaden lek nie zastąpi ruchu

Wpływ aktywności fizycznej na nasze zdrowie

Zdrowie we krwi – od odżywiania po aktywność fizyczną.

Jak zmienić się ze zwierza kanapowego w piękną gazelę?

Autor: Amelia Bobowska

Indywidualna trenerka fitness i trener rozwoju osobistego i coach. Specjalizuje się w warsztatach i coachingu indywidualnym w dziedzinach, takich jak: praca z celem, pozafinansowe metody motywacji, rozwój osobisty wg metody Motivation Factor oraz harmonia w życiu. W ramach działalności warsztatowej pracowała m.in. dla Festiwalu Progessteron w Poznaniu i Warszawie, Spa Andersia, Spa Lusowski Zdrój i Pracowni Design Thinking Poznań oraz Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Prowadzi coaching indywidualny stosując, jako jedyna do tej pory w Polsce metodę Motivation Factor. Prowadzi zajęcia dla studentów studiów podyplomowych na kierunku: psychodietetyka na SWPS z zakresu aktywności fizycznej jako element zdrowego stylu życia.

Przez wiele lat pracowała w międzynarodowych koncernach jako dyrektor personalny i finansowy. Absolwentka podyplomowych studiów na SWPS z psychologii w firmie i życiu społecznym oraz Szkoły Trenerów Biznesu (Moderator) i Szkoły Coachingu w Kopenhadze – Motivation Factor. Ekonomistka, biegły rewident, trener biznesu I coach, indywidualny trener fitness I indoor cycling. Rekordzistka świata kobiet i Polski w dużej formacji spadochronowej. Prowadzi swoją działalność w Poznaniu i Szczecinie pod firmą Moja trenerka (www.mojatrenerka.pl) tel. 516 081 229 bobowska.amelia (małpa) gmail.com.

 

Źródło zdjęcia: http://all-free-download.com/free-photos/stretching_and_exercising_205630_download.html