357 jak poradzic sobie ze stresem proste i tanie metody

Jak poradzić sobie ze stresem? Proste i tanie metody

Autor: Marta Skrzydłowska

Ponad 25 lat temu austriacki lekarz Hans Seyle, zapożyczył określenie “stres” z fizyki do opisania fizjologicznej odpowiedzi organizmu na stresujące wydarzenia z naszego życia.

Choć wydaje się to wątpliwe, stres może mieć zarówno dobre, jak i złe działanie na nasz organizm. Dlatego też należy rozróżniać stres krótkoterminowy, który jest po prostu częścią naszego życia: gdy wzrasta poziom adrenaliny w ciele, czujemy że żyjemy. Oczekiwany deadline, ciśnienie związane z zagrożeniem przetrwania, szkody lub ataku, może korzystnie wpłynąć na nasze serce, dając mu trening i potrząsnąć nami w naszej codziennej egzystencji.

 

Jednak są sytuacje, które sprawiają, że stres ma na nas zły wpływ. Problem polega na tym, że jesteśmy stworzeni tak, żeby działać w pośpiechu, pod wpływem adrenaliny, tylko przez krótką chwilę.

 

Po stresującej sytuacji potrzebujemy wyciszenia.

Społeczny stres, taki jak:

– praca, której nie lubimy

– lub mieszkanie z członkiem rodziny, który nieustannie cię krytykuje,

powoduje stały poziom lęku, który ani nie wzrasta, jak również nie maleje. “Podniesiony poziom kortyzolu przez długi czas może prowadzić do zwyrodnienia hippokampu – ważnego składnika mózgu.” Twoje serce może ciągle nie łomocze, ale wciąż nie możesz się w pełni zrelaksować. W efekcie może to prowadzić do depresji, zmniejszenia odporności, zmęczenia, bólów chronicznych, zaników pamięci, niskiej samooceny, wysokiego ciśnienia.

Stres jest nieuniknioną częścią naszego życia, więc jak sobie z nim radzić? Najważniejsze, żeby zmienić sposób odżywiania i nauczyć  się relaksować.

Ale wszystko po kolei.

1. Odżywanie

  • Ogranicz nabiał, pszenicę i czerwone mięso, produkty te są trudne do strawienia przez organizm.

  • Idealnie byłoby, gdybyś całkowicie zrezygnowała z pokarmów, które stresują wątrobę takich jak: alkohol, cukier, przetworzone jedzenie, jajka; warto również rzucić palenie i narkotyki.

  • Wyeliminuj kofeinę, która powoduje obciążenie nadnerczy. Pij herbaty ziołowe.

  • Spożywaj zbalansowane posiłki – mieszanka warzyw, białka, węglowodanów oraz dobrych tłuszczy, zwłaszcza do sałatek dodawaj olej z siemienia lnianego (dobre źródło kwasów omega-3). Ostatnie badania wskazują, że niskie spożywanie w codziennej diecie kwasów omega-3 prowadzi m.in. do depresji.

  • Jedź regularnie w ciągu dnia, żeby utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi, trzy zbalansowane posiłki, 3 małe przekąski.

  • Pij odpowiednią ilość płynów, woda oczyszcza organizm z toksyn, zwiększa poziom energii i wpływa na jasność umysłu. Pij wodę oddzielnie między posiłkami.

Wprowadź do diety:

  • pestki słonecznika: magnez – zasadowy minerał, zawarty w nasionach uwalnia stres,¼ filiżanki nasion to połowa dziennego zapotrzebowania na magnez, więc dodaj pestki do płatków owsianych, sałatek, obiadów.

  • zielona herbata: nie tylko zawiera antyoksydanty, ale również pełna jest poprawiającej humor tiaminy, która zmniejsza stres psychiczny i fizyczny.

  • awokado: źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają zmniejszyć wysoki poziom ciśnienia, powszechny symptom stresu.

  • pełne ziarna: źródło wolno uwalniającej się energii, zapewniają ciągłą stabilizację dla hormonu nastroju – serotoniny. Dodatkowo czujesz się po nich najedzona dłużej, jedz: brązowy ryż, kaszę gryczaną, komosę ryżową, kaszę jaglaną.

  • spirulina: multiwitamina natury, zawiera antyoksydanty, żelazo, magnez, witaminy z grupy B, ważne ze względu na prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego, pomagają w produkcji energii i chronią ciało przed stresem. Stres sprzyja tworzeniu się wolnych rodników, które utleniają się niszcząc tkanki ciała, zwłaszcza błony komórkowe.  Dodawaj pół łyżeczki proszku spiruliny do ulubionej, ciepłej herbaty, spożywaj wieczorem.

  • ostropest plamisty – oczyszcza wątrobę, chroni ją, i ma właściwości antyoksydacyjne.

2. Ćwicz regularnie

  • postaw na ćwiczenia o niskim poziomie intensywności, przynajmniej przez 30 minut dziennie, np. chodzenie, joga, pilates. Regularny wysiłek oczyści twój umysł i utrzyma stres w ryzach;

  • świeże powietrze jest niezbędne! Nie siedź w domu, częściej wybieraj rower lub nogi zamiast samochodu;

  • wiesz, że świetnym ćwiczeniem relaksacyjnym jest skakanie na trampolinie?

3. Nauka relaksowania się

  • Pamiętaj, że to całkiem w porządku mieć czas tylko dla siebie, dbać o siebie i o swoje ciało. Nie jest to wcale egoizm, a tym bardziej nie jest to strata czasu. Czasami każdy z nas potrzebuje czasu na wyciszenie i pobycie ze samym sobą.

  • Stań się bardziej uważna, nawet jeżeli to będzie kilka minut dziennie. Ćwicz uważność np. podczas jedzenia, bądź świadoma każdego kęsa, który spożywasz.

  • Ludzie, którzy myślą, że są zestresowani, są zestresowani. Sposób w jaki mówimy do siebie ma dużo wspólnego z tym jak się czujesz. Jeżeli mówisz sobie rzeczy takie jak: ” Powinnam to lepiej zrobić.”, “Nigdy nie dam rady z tym komputerem”, sprawiają że tylko bardziej się stresujemy. Naucz się słuchać siebie i reagować wcześniej. Przemień to myślenie na “Dam sobie radę. Mam strategię, która zadziała.”

  • Postaw sen na pierwszym miejscu. Znajdź rytuały, które zadziałają na Ciebie. Może kąpiel z olejkami przed snem, np. eukaliptusa, lawendy,  lub słuchanie relaksacyjnych nagrań? Pamiętaj: im mniej w nocy śpisz, tym bardziej stres na Ciebie oddziałuje, tym bardziej osłabia się twój układ odpornościowy.

  • Znajdź czas na wzięcie trzech głębokich, powolnych oddechów (relaks dla przepony brzusznej, jak również uspokojenie umysłu). Drugim darmowym rozwiązaniem na radzenie sobie ze stresem jest śmiech. Pamiętaj o śmiechu, który sprawia, że czujesz się lepiej. Nie bój śmiać się głośno z żartów, zabawnych filmów lub kabaretów, nawet gdy jesteś sama.

  • Rób w każdym tygodniu rzeczy, które sprawią, że będziesz zrelaksowana np. spacer w parku, kąpiel w olejkach, masaż.

  • Spróbuj masażu dłoni, nałóż na dłonie olejek lawendowy, przytrzymaj chwilę przed nosem i weź głęboki wdech. Z ramionami w naturalnej pozycji obróć nadgarstkami w jedną i w drugą stronę. Następnie kciukiem lewej dłoni masuj prawą dłoń, okrężnymi ruchami, uciskając moc dłoń, zrób to samo z lewą dłonią.

  • Spróbuj relaksacji, usiądź wygodnie na dywanie z głową skierowaną w stronę słońca, i powtarzaj takie wyrazy jak: spokój, pokój, relaks, ciepło, lub pomyśl o miłym wydarzeniu, przyjemnym miejscu, plaży.

  • Może jakaś forma medytacji jest odpowiednia dla Ciebie? Medytacja ma na celu samodoskonalenie i jest formą wykorzystywaną w jodze oraz religiach i duchowości Wschodu (w Polsce znany jest Zen, Diamentowa Droga i in.). Elementy medytacji dają się też zauważyć w chrześcijaństwie i islamie.

Rób tyle, ile możesz, bądź dla siebie dobra i nie przejmuj się tak wszystkim. Pamiętaj: Relax, nothing is under control 😉

Polecamy również artykuł z Wysokich Obcasów: “Stres – niewidzialny zabójca”.


Zdjęcia: Free Stock

 






Kup ebooka

Kasza jaglana – 99 przepisów

Tylko 46 zł w duecie!

Ebook o śniadaniach

Sprawdź bestsellery Złotych Myśli


 

Zostaliśmy nagrodzeni
w plebiscycie
KNOW HEALTH 2011