278 polska superfood czyli zywnosc o niezwyklych wlasciwosciach

Polska Superfood, czyli żywność o niezwykłych właściwościach

Ostatnio mówi się coraz więcej o żywności “superfood” czyli o “super żywności”. Brzmi zachęcająco, prawda? My dziś spojrzymy na te produkty przez dietetyczną lupę.

Co to właściwie jest super żywność?

Są to produkty o bardzo wysokiej wartości odżywczej, często wielokrotnie przewyższającej inne artykuły spożywcze. Superfood są bombą witaminową, mają w sobie też ogrom składników mineralnych, substancji bioaktywnych, enzymów oraz aminokwasów.

Superfood są żywnością naturalną, nieprzetworzoną, co również jest kwintesencją ich doskonałej jakości.

Czy warto spożywać super żywność?

Jednym słowem – warto! Bogaty skład odżywczy super food wpływa na nasz organizm wzmacniająco, regenerująco oraz kojąco. Niezwykłe jest to, że mała porcja super food dostarcza nam tyle składników odżywczych, jakiej nie znajdziemy w kilogramach żywności fast food. Decyzja jest więc prosta, prawda? Nie powinniśmy jednak rezygnować ze zwykłego, nieprzetworzonego pożywienia, należy jedynie umiejętnie włączyć super żywność do naszego codziennego jadłospisu.

 Ale czy istnieje super żywność uprawiana w Polsce? Tak, oto główne przykłady:

http://i.pinger.pl/pgr333/577531660003b26b4f0899bdSiemię lniane jest powszechnie znaną rośliną, której cudowne właściwości wykorzystuje się już od setek lat. Co tak cennego jest w nasionach lnu? Między innymi stosunkowo duża zawartość tłuszczy – są to głównie kwasy wielonienasycone oraz jednonienasycone, które pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji, m.in. wpływają na poziom cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi, zapobiegają powstawaniu nadciśnienia tętniczego, chorób serca oraz miażdżycy. Siemię lniane obfituje w błonnik, który pomaga oczyścić organizm z toksyn, reguluje pracę jelit, dlatego też siemię pomocne jest przy biegunkach oraz zaparciach. Nasiona lnu charakteryzują się bogatym zestawem aminokwasów, dużą gamą składników mineralnych (m.in. wapń, magnez, żelazo, cynk) oraz witamin, głównie z grupy B. Siemię lniane zawiera ogromną dawkę fitoestrogenów o aktywności przeciwutleniaczy, dzięki czemu stanowi profilaktykę antynowotworową.

*************************************

czosnek – Czosnek jest szczególnie znany ze swoich właściwości przeciwbakteryjnych oraz wzmacniających odporność. Potocznie mówi się, że czosnek działa jak antybiotyk. Skąd się biorą te unikalne właściwości? Czosnek zawiera ponad 100 chemicznie czynnych związków, które wspomagają działanie naszego organizmu. Czosnek wpływa pozytywnie na pracę układu sercowo-naczyniowego – badania wykazują, że zmniejsza on proces zlepiania się płytek krwi (prowadzący do powstania zakrzepów). Substancje zawarte w czosnku blokują również niekorzystne przemiany zachodzące w komórkach, które prowadzą do powstania nowotworów, ponadto badania sugerują, że czosnek może niszczyć powstałe już komórki rakowe.

Inne wartości czosnku poznasz w artykule “Prozdrowotne działanie czosnku”

*************************************

Kasza jaglana – jest od wielu lat znana pod pojęciem królowej kasz. Tytuł ten zawdzięcza swym doskonałym właściwościom – jako jedna z nielicznych ma charakter alkalizujący, co nieocenione jest przy dzisiejszej typowo zakwaszającej diecie. Kasza jaglana obfituje w wiele witamin, zawiera całą paletę składników mineralnych. Czy jest w niej jeszcze coś cennego? Oczywiście, między innymi lecytyna, która wpływa na poprawę pamięci oraz koncentracji. Według medycyny chińskiej kasza jaglana jest naturalnie słodka, odżywcza i można stosować ją w wielu schorzeniach. Inne informacje o kaszy jaglanej przeczytasz w naszym artykule. Ogromną inspiracją kulinarną jest ebook

“Kasza jaglana na 99 sposobów”.

*************************************

http://3.bp.blogspot.com/-5ScnLV-5vhY/UHvC_TMqrII/AAAAAAAACdM/j_NGeTT_m4M/s320/3334130-natka-pietruszki-643-475.jpgNatka pietruszki – w tych drobnych zielonych listkach zawarte jest prawdziwe bogactwo odżywcze. Jedna łyżka stołowa natki pokrywa nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, dostarcza ogromną ilość witaminy A i składników mineralnych. Pietruszka ma również bezpośredni wpływ na nasze zdrowie – wspomaga procesy trawienne, pobudza do pracy wątrobę oraz układ moczowy. Natka pietruszki ze względu na zawartość olejków eterycznych działa rozkurczowo pomagając nie tylko przy niestrawności, ale również przy bólach menstruacyjnych.


*************************************

http://www.cislog.pl/files/images/main/thumbs/preview_aronia.artykul.jpgAronia – powszechnie uznawana jest za najzdrowszy owoc jagodowy na świecie. Aby poprzeć tą tezę wystarczy przyjrzeć się wartości odżywczej aronii: witaminy (m.in. C, E, z grupy B), składniki mineralne, przeciwutleniacze, antocyjany oraz kwas chlorogenowy opóźniający wchłanianie glukozy – ważne szczególnie wśród diabetyków. Liczne badania potwierdzają wpływ aronii na obniżenie ciśnienia tętniczego, poziomu cholesterolu we krwi, zmniejszenie ryzyka chorób serca oraz powstawania nowotworów.

*************************************

Pigwa – czy wiesz, że słowo “marmolada” wywodzi się od nazwy “mormelo” czyli od portugalskich konfitur z pigwy? Pigwie przypisuje się wiele właściwości leczniczych, szczególnie doceniona została zdolność podnoszenia odporności oraz łagodzenia zaburzeń pracy przewodu pokarmowego – biegunek, wzdęć, wymiotów. Spożycie pigwy pobudza apetyt, dostarcza dużej ilości składników mineralnych, witamin i antyoksydantów. Pigwa jest też pomocna w leczeniu zbyt dużego napięcia mięśniowego u małych dzieci.

*************************************

http://survival.strefa.pl/r/pokrzywazw-plk.jpgPokrzywa – zazwyczaj kojarzy nam się z parzącym działaniem włosków pokrywających roślinę, ale warto przyjrzeć się jeszcze jej innym właściwościom. Pokrzywa zawiera wiele substancji czynnych, które działają oczyszczająco, wspomagają usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii, łagodzą stany zapalne organizmu, zwiększają odporność oraz pobudzają pracę układu moczowego. Pokrzywa ma również zastosowanie zewnętrzne, płukanka wzmocni i odżywi cebulki włosów. Jest nieocenionym składnikiem diety wiosennej, kiedy mamy naturalną potrzebę oczyszczenia organizmu i wzmocnienia jakości krwi.

*************************************

Kapusta kiszona – uznawana jest za skarb ludowej medycyny, już starożytni rzymscy lekarze wierzyli w jej lecznicze właściwości. Dzięki dużej zawartości witamin oraz składników mineralnych kapusta kiszona naturalnie zwiększa odporność, oczyszcza organizm z toksyn, a bakterie które powstają w procesie kiszenia poprawiają florę bakteryjną przewodu pokarmowego regulując tym samym trawienie. Kapusta kiszona ma właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi oraz regenerujące organizm. Pamiętaj jednak, by kupować kapustę kiszoną, nie kwaszoną (za pomocą kwasku cytrynowego). Jeszcze lepiej: sam/a ukiś kapustę.

*************************************

Warto również przeczytać artykuł o światowej super żywności.

 

Źródło:

http://pl.wikipedia.org

http://zdrowejedzenie.blox.pl/2009/05/Super-zywnosc-co-warto-jesc-czesc-1.html

http://zwierciadlo.pl/2012/zdrowie/diety/superzywnosc-7-najzdrowszych-produktow

http://fitness.wp.pl/zdrowie/metody-naturalne/art148,kurkuma-niezwykla-przyprawa.html

http://www.digest.com.pl/imbir-leczy-od-pieciu-tysiacleci?page=1

Autor: Milena Kurz

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.