255 cellulit pozbadz sie go jedzac Itemid 267

Cellulit – pozbądź się go, jedząc!

Cellulit to zmiany w tkance tłuszczowej, które doprowadzają do nieestetycznych grudek, mniej lub bardziej widocznych w okolicy ud, pośladków i bioder. Wprowadzając drobne zmiany w żywieniu, możemy ograniczyć jego rozrost, a nawet zmniejszyć widoczność. Zatem co jeść, a czego lepiej unikać, by mieć gładką skórę?

Czym jest cellulit?

Cellulit to zmiany w podskórnej tkance tłuszczowej. Rozrastające się komórki tłuszczu uciskają naczynia limfatyczne, utrudniając tym samym krążenie krwi oraz usuwanie toksyn, w wyniku czego w komórkach tłuszczowych gromadzą się zbędne produkty przemiany materii. Po pewnym czasie dochodzi do powstawania charakterystycznych stwardnień i nierówności, skóra wygląda jakby była ściągnięta, a pod nią grudki tłuszczu. Czasem przy mocniejszym uścisku grudek może pojawiać się ból. Cellulit przeważnie pojawia się w okolicach ud, bioder i pośladków, ale możliwe są również takie miejsca jak brzuch, ramiona czy też kolana.

Dlaczego powstaje?

Do najczęstszych sprawców cellulitu można zaliczyć:

  • Brak snu – zmęczenie powoduje spowolnienie metabolizmu i wpływa na wybory żywnościowe. Gdy jesteśmy zmęczeni, częściej sięgamy po produkty wysokokaloryczne i bogate w tłuszcz.
  • Zła dieta – obfitująca w cukry proste (słodycze, biały cukier, biała mąka), tłuszcze nasycone i sól; jednocześnie uboga w błonnik pokarmowy.

  • Genetyka – naukowcy twierdzą, że współwinni za cellulit są nasi przodkowie.

  • Mała ilość wypijanych płynów – może doprowadzić do nieprawidłowego przepływu chłonki.

  • Zaburzenia hormonalne – prawdopodobnie spowodowane nadmiarem hormonu – estrogenu.

  • Słońce – nadmierne nasłonecznienie powoduje przesuszenie skóry i jej gorsze ukrwienie.

  • Obcisła bielizna – ogranicza swobodny przepływ krwi.

  • Brak ruchu – wpływa na zmniejszenie metabolizmu i słabsze krążenie.

  • Tytoń – powoduje niedotlenienie tkanek i ich gorsze odżywienie. 

Cellulit jest problemem nie tylko osób otyłych, ale również osób o prawidłowej masie ciała. Jest to związane ze słabym krążeniem limfy – co prowadzi do zatrzymania płynów i toksyn w tkance tłuszczowej.

Według tradycyjnej medycyny chińskiej  przyczyną cellulitu jest  osłabiony układ pokarmowy. Pożywienie nie jest wówczas należycie trawione, a powstające toksyczne produkty przemiany materii, zamiast być wydalane z organizmu, stopniowo zaczynają się odkładać w tkankach, a  wraz z nimi gromadzi się woda i powstaje tzw. wilgoć. Widoczną oznaką płynu nagromadzonego w tkankach jest właśnie cellulit.

Dieta wspomagająca usuwanie cellulitu ma na celu:

  • przyśpieszenie przemiany materii i spalenie tkanki tłuszczowej,
  • poprawę krążenia krwi i limfy

oraz

  • usunięcie nadmiaru toksyn i wody z organizmu.

Zatem co jeść, a czego lepiej unikać, by mieć gładką skórę?

Produkty wskazane – dieta antycellulitowa powinna być bogata w warzywa i owoce, które są źródłem witamin i składników mineralnych, jednak na te produkty zwróć szczególną uwagę:

  • Warzywa kapustowate, np. kapusta, brukselka, rzodkiewki, brokuły. Są to warzywa bogate w lecytynę, która wspomaga odnowę uszkodzonych komórek. Ponadto białko zawarte w kapuście wspomaga usuwanie toksyn  z organizmu, zatem nie gromadzą się one w postaci grudek tłuszczu na udach.

  • Warzywa strączkowe, np. groszek świeży, groch suszony, różne fasolki (szparagowa, biała, mung, adzuki), ciecierzyca, soczewica. Ułatwiają wydalanie toksyn, zapobiegają nagromadzeniu wody w organizmie, są źródłem błonnika i składników mineralnych

  • Papryka, natka pietruszki, kiszonki, porzeczki, kiwi i wiele innych owoców bogatych w witaminę C – zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych, poprawia przepływ krwi, ponadto wspomaga usuwanie toksyn z organizmu.

  • Ziemniaki, banany, sałata i pomidory, jak również daktyle czy rośliny strączkowe – produkty te są bogate w potas, który zapobiega powstawaniu obrzękom.

  • Owoce jagodowe, np. jeżyny, maliny, jagody – bogate w substancje przeciwutleniające, które  odtruwają organizm, wspomagając usuwanie cellulitu.

  • Grejpfruty – zwiększają produkcję enzymów odpowiedzialnych za odtruwanie wątroby.

  • Ananasy – stymulują spalanie tkanki tłuszczowej, wspomagają usuwanie toksyn z organizmu.

  • Produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe: tłuste ryby, orzechy włoskie, pestki dyni i słonecznika, olej lniany, olej z ogórecznika, olej z wiesiołka. Produkty te zawierają dobre dla organizmu tłuszcze i wspomagają usuwanie toksyn. Każde źródło kwasów omega 3 i 6 będzie przydatne w walce z celullulitem, gdyż przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej, a także zmniejszają ryzyko gromadzenia jej pod skórą.

  • Zielona herbata – przyśpiesza metabolizm.

  • Zioła – oczyszczają organizm z toksyn, poprawiają przemianę materii, zapobiegają gromadzeniu się wody w organizmie oraz  wzmacniają naczynia krwionośne. Polecamy picie herbat ziołowych m.in. z:

* mniszka lekarskiego ( “błyskawicznie wygładza skórę ud”),

* pokrzywy (oczyszcza organizm z toksyn),

* kasztanowca ( zapobiega gromadzeniu się płynów w organizmie),

* ogórecznika lekarskiego (oczyszcza krew),

* wiązówki błotnej i  gwiazdnicy pospolitej – zmniejszają nadmierne gromadzenie się tłuszczu i wody w organizmie,

* oset mleczny wzmocni wątrobę, która lepiej poradzi sobie z toksynami.

  • Woda jest niezbędna do wypłukania toksyn z organizmu, więc pij jej ok. 1,5 litra dziennie.

 Tego unikaj – produkty, które powinny zniknąć z jadłospisu to:

 Rady dodatkowe

  • Przed kąpielą szczotkuj skórę, dzięki temu zabiegowi poprawisz przepływ krwi i limfy. Przepływ ten zintensyfikujesz stosując na przemian zimną i ciepłą wodę.

  • Ćwiczenia aerobowe są najlepsze w walce z cellulitem, gdyż zwiększają delikatnie tętno i poprawiają ukrwienie.

  • Ćwicz systematycznie i często, a szczególnie mięśnie pośladków i ud.

  • Jeśli chciałaś się poddać odsysaniu tłuszczu, to lepiej z tego zrezygnuj, gdyż zabieg ten może zniszczyć wyściółkę tłuszczową pod skórą, którą chętnie zastąpi cellulit.

  • Akupunktura – spróbuj zadziałać wielotorowo, pamiętając, że akupunktura “pracuje” z przyczynami cellilitu (a nie tylko objawami)

  • Peeling kawowy to jeden z najprostszych kosmetyków, jaki można wykonać w domu. Wystarczy wymieszać dwie łyżki zmielonej kawy, łyżkę soli, trochę oliwy z oliwek i gotowe.


Pamiętaj,  żeby cały dzień popijać wodę, herbatę zieloną oraz herbatki ziołowe (mniszek lekarski, pokrzywa, koperek włoski itp.), aby odpowiednio nawodnić organizm.

Cellulit to zmora wielu kobiet, jednak drobne zmiany w codziennym jadłospisie oraz ćwiczenia powinny pomóc w redukcji tkanki tłuszczowej i cellulitu.


Zdrowe odżywianie może poprawić nie tylko Twój wygląd ale też samopoczucie!

Autorka: Karolina Stęplewska

 

Źródła:

McKeith G., Encyklopedia żywienia, Rebis Publishing House Ltd, Poznań, 2009

Righi G., Jak się pozbyć cellulitu, Cedrus Publishing House, Warszawa, 2001