231 wiosna jak pokonac infekcje Itemid 267

Wiosna – jak pokonać infekcję za pomocą ziół?

Okres infekcyjny jesienno-zimowy już za nami, jak go przetrwaliście? Teraz kolejne wyzwanie – wiosenne przesilenie i czas większej podatności na przeziębienia. Po długiej, mroźniej zimie nasz organizm jest osłabiony i przeciążony (zwłaszcza nasza wątroba), typowym jak na ten czas jedzeniem – tłustym i rozgrzewającym. Czy jesteście przygotowani na niechcianego intruza? Jak może wyglądać Wasza domowa apteczka? I jak sobie radzić w takich sytuacjach?

 

Katar, kaszel i gorączka – każdy zna objawy przeziębienia, infekcji, która dotyczy sporej grupy ludności w okresie przedwiośnia, a zwłaszcza dzieci.

Przy przeziębieniach, infekcjach większość z nas nie ma apetytu i jest to całkowicie normalne.

Najważniejsze jest uzupełnianie płynów

Nie zmuszajmy więc ani siebie, ani naszych pociech do jedzenia.

Przygotujmy coś do picia:

  • wywar warzywny
  • wodę z miodem i cytryną
  • przegotowaną, ciepłą wodę
  • ewentualnie prawdziwe soki owocowe rozcieńczone ciepłą wodą.

Warto mieć w domu różne zioła, z których możemy przygotować herbatki napotne, przeciwgorączkowe czy rozgrzewające. Moja domowa apteczka ziół i przypraw to:

  • imbir
  • tymianek
  • majeranek
  • kardamon
  • goździki
  • korzeń lukrecji
  • rumianek
  • nagietek
  • lipa
  • owoce jarzębiny
  • owoce głogu
  • owoce czarnego bzu
  • korzeń prawoślazu.

Stosując kuracje ziołowe pamiętajmy o rozsądku i umiarze, zwłaszcza jeśli podajemy je dzieciom!

Przy gorączce lepiej unikać różnego rodzaju białka zwierzęcego, tzn. mleka i jego przetworów; mięsa; ryb i jaj. Rosół mięsny jest cudownym lekarstwem wzmacniającym nasz organizm (m.in. podaje się go kobietom po porodzie), jednak nie jest wskazany przy gorączce i może być podany po zakończeniu choroby, w okresie rekonwalenscencji.

Przepis na naturalną aspirynę, która obniża temperaturę i łagodzi ból. Przygotowanie: łyżka kwiatu lipy, łyżka owoców czarnego bzu (lub po 1 torebce) – zalać wrzątkiem i parzyć ok. 10 minut, można dodać miód, sok z malin, a po wypiciu najlepiej wskoczyć do łóżka.

Przepis na herbatę napotną i rozgrzewającą: kwiat lipy, koszyczek rumianku, kwiat bzu czarnego, korzeń mniszka, majeranek i kora wierzby białej. Dwie łyżki mieszanki zalać 3 szklankami wrzącej wody, parzyć ok. 10 – 15 minut. Przecedzić. Można mieszankę zaparzyć w termosie, później przecedzić i z powrotem przelać do termosu. Taki napar najlepiej pić w kilku porcjach w ciągu dnia.

Po spadku gorączki świetnie się sprawdzą:

  • kasza jaglana
  • kleik/zupa ryżowa (prastare lekarstwo z Azji, lekkostrawne, łatwo przyswajalne, wzmacnia żołądek, działa odżywczo i łagodząco)
  • zupy warzywne/wzmacniające, np. lekka zupa marchewkowa, zupa porowa, zupa cebulowa
  • napoje.

 

Autorka: Anna Ptak

 

Przeczytaj również artykuł “Żywienie podczas choroby”, autorstwa Marii Hirowskiej, napisany na potrzeby kampanii Zdrowy Przedszkolak.org.