179 swiadomie decyduje wywiad z urszula mijakoska

Świadomie decyduję – wywiad z Urszulą Mijakoską

1. Co skłoniło Panią do napisania książki o diet coachingu?

Urszula Mijakoska: Po skończeniu kilku kursów coachingowych,  sama na sobie doświadczyłam,  jak wspaniałym narzędziem zmiany i rozwoju jest coaching. Gdy zaczęłam pracować jako biznes coach potwierdził się fakt, że coaching jest bardzo skuteczną metodą zmiany dla moich klientów. Drugą moją pasją jest zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia. Pojawiła się myśl, jak przenieść metodę coachingu do dietetyki, jak sprawić by osoby które chcą schudnąć mogły tego dokonać bez efektu jo-jo itp. Praca nad realizacją tego zamierzenia przyniosła właśnie diet coaching. Ta innowacyjna metoda na polskim rynku znalazła już wielu praktyków. Jest 15 diet coachów, którzy ukończyli prowadzony przeze mnie kurs diet coachingu. Natomiast sam pomysł napisania książki pojawił się wraz z  telefonem Pani Renaty Kickiej z wydawnictwa Edgard – Samo sedno. Był następstwem moich działań związanych z rozpowszechnieniem idei diet coachingu.

2. Diet coaching jest w Polsce nowym zagadnieniem, czy może Pani powiedzieć na czym polega koncepcja?

Urszula Mijakoska: Można powiedzieć, że diet coaching to świadome odżywianie. Połączenie wiedzy żywieniowej z narzędziami coachingowymi jest podstawą pracy diet coacha. Najważniejszą sprawą w diet coachingu jest poznanie potrzeb własnego ciała jak również nawyków i błędów związanych z jedzeniem. Można tego dokonać poprzez opracowanie planu odżywiania dostosowanego do celów i potrzeb. Działania te prowadzą do wzrostu poczucia własnej wartości i pewności siebie, do zmiany myślenia o jedzeniu jak i na swój temat. Efektem, jest świadome decydowanie o tym co, kiedy, jak, gdzie jem.

3. Dlaczego tak ważne jest połączenie zmiany nawyków żywieniowych ze zmianą myślenia nie tylko o jedzeniu, ale i o sobie?

Urszula Mijakoska: Nawyk to silne przyzwyczajenie do robienia czegoś , to czynność która jest wielokrotnie automatycznie powtarzana, można powiedzieć zwyczajowa. Na przykład prowadzimy samochód w określony sposób, ale też jemy śniadanie na stojąco albo nie jemy go wcale. Gdy nazwiemy  w jaki sposób jem wspomniane śniadanie, to mogę zadać sobie pytanie czy tego chcę? Czy taki sposób, nawyk jedzenia śniadania mi służy? Co wtedy czuję? Często za niejedzeniem śniadania stoi myśl, nie mam czasu.

Idąc dalej tym tokiem myślenia mogę znowu zapytać czy to jest dla mnie dobre? Jeśli nie, to jak to mogę zmienić? Co wtedy pomyślę o sobie? To co myślę na swój temat przejawia się w moim życiu, w mojej pracy, w relacjach. Ważne, by poznać te myśli, jeśli chcesz możesz je zmienić. Wtedy zmienisz także swoje działanie, a więc pewne nawyki. Warto pamiętać, że niewielkie zmiany nawyków żywieniowych mogą mieć ogromny wpływ na zmianę samopoczucia.

4. Co sądzi Pani o dietach, które propagują liczenie kalorii lub o dietach wysoko białkowych?

Urszula Mijakoska: Ja propaguję dietę pełnowartościową zawierającą wszystkie podstawowe składniki odżywcze i budulcowe. Dieta ma charakter indywidualny, związany z potrzebami danej osoby. Dlatego w programie diet coachingu namawiam swoich klientów do poznania potrzeb własnego ciała. Organizm człowieka uwielbia stan równowagi i cały czas do takiego stanu dąży. Wiadomo jest, że jeżeli dieta jest źle zbilansowana i jest w niej np. zbyt dużo białka, to mamy wtedy ogromną chęć na słodycze czyli węglowodany. Dlatego podstawą zdrowego odżywiania jest umiar i dobrze zbilansowana odżywcza dieta, zawierająca pełny zestaw składników pokarmowych.

5. Jakie wymagania stawia przed nami diet coaching, które strefy życia obejmuje?

Urszula Mijakoska: Diet coaching przede wszystkim związany jest z jednej strony z podjęciem decyzji o zmianie, a z drugiej z działaniem. Podstawą jest wyznaczenie sobie celu, opracowanie planu działania i działanie. W trakcie procesu podejmujesz różne decyzje oparte o obserwację siebie i sygnały płynące z ciała. Wszystko po to, by iść drogą w kierunku mety, by zrealizować swój cel. To jakich stref życia dotkniesz w trakcie procesu, to twoja osobista decyzja. Zmieniając nawyki żywieniowe zaczniesz na przykład inaczej planować zakupy, będziesz kupować inne produkty. Możesz też zmienić swoje relacje z rodziną poprzez wspólne posiłki na siedząco przy stole, co będzie miało wpływ na relacje. Może tak być, że będziesz potrzebował wsparcia oraz podziału obowiązków w pracach domowych, opiece nad dziećmi itp.

6. Jak duży wpływ na naszą dietę mają nasze emocje?

Urszula Mijakoska: Ogromy. Dlatego nazywanie ich jest tak bardzo istotne. W przypadku jedzenia pod wpływem emocji, najczęściej powtarzającym się zachowaniem jest jedzenie jako nagroda po trudnym dla nas wydarzeniu, np. trudna sytuacja w pracy działa na ciebie tak, że nagradzasz się batonikiem. Jeśli jest to nawyk, czyli ciągle powtarzana czynność to nadmiar kilogramów gwarantowany. Dlatego bardzo ważne jest nauczenie się radzenia sobie ze stresem. Jesz kolejny batonik czy kanapkę nie dlatego, że jesteś głodny ale dlatego. że takie przyzwyczajenie sobie zafundowałeś. Zmiana jest możliwa i gdy jesteś w takiej sytuacji, namawiam do wyrobienia sobie alternatywnych nawyków. Na przykład oddychaj przeponowo po trudnej rozmowie a dla zaawansowanych i w jej trakcie; jeśli schody są tam gdzie pracujesz to pochodź 3-4 pietra w górę i w dół. Zrób jakiś ruch, by ciało po stresie wróciło do normy.

7. Czy ważna jest jakość spożywanych produktów?

Urszula Mijakoska: Jakość spożywanej żywności jest podstawą zdrowia. Zwracanie uwagi na skład kupowanych produktów jest bardzo istotne. Warto czytać ich składniki. Najlepiej nie jeść żywności wysoko przetworzonej. Niektóre produkty szczególnie mięso i ryby mają być z dobrych hodowli, jajka zerówki. Namawiam do wprowadzenia do swojej kuchni kasz i strączkowych, których tak wiele mamy w naszym kraju.

8. Czy rozwinięcie wewnętrznego diet coach oraz zwiększenie samoświadomości żywieniowej przekłada się Pani zdaniem na wybór produktów żywnościowych o większej wartości odżywczej?

Urszula Mijakoska: Oczywiście jest to podstawa. Gdy zmieniasz swój jadłospis i styl odżywiania zauważasz, że czujesz się lepiej, masz więcej siły do działania. Jest jasne, że jeżeli po śniadaniu z kaszy jaglanej masz energię na 3-4 godziny, to będziesz tak jeść. Doświadczysz, poprzez  samoobserwację, że do produktów które dają ci więcej energii  przestałeś zaliczać fast foody, a dzięki temu że jesz więcej zielonych warzyw, strączkowych, kiełków i ryb, poprawił się znacznie stan twojej skóry i paznokci. Stosując się do zaleceń diet coachingu chudniesz bez stosowania  specjalnych diet.

9. Co uznałaby Pani za najważniejsze dla pomyślnej zmiany nawyków żywieniowych, bez czego nie uda się odnieść zwycięstwa?

Urszula Mijakoska: Zaczęłabym od odpowiedzi na pytanie: jak zmiana nawyków jest dla mnie ważna i czy naprawdę jej chcę? Zmiana nawyków jest możliwa wtedy, gdy wierzę w to, że osiągnę swój cel, gdy ufam sobie że dam radę i gdy działam. Bez działania najpiękniejsze plany nigdy nie zostaną zrealizowane. Do tego dodałabym jeszcze własny entuzjazm i jego pielęgnowanie w każdej chwili. Uśmiechaj się tak często, jak to możliwe.

10. Co poradziłaby Pani tym osobom, które w pierwszej fazie odchudzania nie widzą efektów, i często w tym momencie rezygnują z odchudzania?

Urszula Mijakoska: Z mojego doświadczenia w pracy diet coacha wynika, że jeżeli osoba rzeczywiście stosuje się do zaleceń diet coachingu, związanych z jednej strony  ze zmianą nawyków żywieniowych a z drugiej z zaleceniami dotyczącymi diety, to w pierwszej fazie odchudzania (ich zmiany), efekty są jak najbardziej widoczne. Jeżeli osoba rezygnuje z procesu, to być może taka forma pracy ze sobą jej nie odpowiada.

Uważam, że warto wrócić do oceny swoich chęci i ponownego zastanowienia się nad ważnością zmiany; czyli czy naprawdę tego chcę? Można też wyobrazić sobie jak wyglądać będzie życie gdy wprowadzisz w nim zmiany. Gdy jesteś w dołku twoją szansą jest wsparcie najbliższych osób.

Innym sposobem jest  przypomnienie sobie sukcesów jakie w swoim życiu już odniosłeś. Jakie swoje cechy wtedy wykorzystałeś, co konkretnego robiłeś? Czy możesz tych cech użyć ponownie właśnie tu i teraz? Z całej siły warto budować zaufanie do siebie, cierpliwość,  systematyczność i optymizm.

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.