159 wplyw sniadania na zdrowie

Wpływ śniadania na zdrowie

Pierwszą Twoją  myślą po przebudzeniu powinno być „ZJEDZ ŚNIADANIE”. Dlaczego śniadanie jest tak ważne oraz jaki wpływ ma jego brak na nasze zdrowie i samopoczucie? Otóż wiele badań potwierdza iż pierwsze śniadanie jest jednym z najważniejszych posiłków w ciągu dnia. W nocy nasz organizm odpoczywa i się regeneruje, natomiast w ciągu dnia często jesteśmy na pełnych obrotach. Dlatego musimy dostarczyć sobie odpowiedni zastrzyk energii w postaci pełnowartościowego śniadania, a tym samym zwiększyć naszą odporność, koncentrację i poprawić samopoczucie.

Co to jest  śniadanie pełnowartościowe? Jest to posiłek składający się z produktów zbożowych: tj. kasza, płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo, pełnowartościowe białko pochodzące z produktów zwierzęcych, ryb oraz nasion strączkowych, a także witamin i minerałów zawartych w owocach i warzywach. Dostarczając z rana odpowiednie składniki odżywcze nie ciągnie nas do podjadanie chipsów, drożdżówek czy innych łakoci. Ponadto jedzenie śniadania jest pierwszym krokiem do poprawy nawyków żywieniowych i rezygnacji z przejadania się na noc. W tym momencie przysłowie „Śniadanie zjedz jak cesarz, obiad jak szlachcic, a kolację jak żebrak” sprawdza się w 100%. Według medycyny chińskiej każdy narząd ma swój czas w ciągu dnia, wynika z tego, że to właśnie układ trawienny ma rano największą wydajność. Natomiast wieczorem energia w układzie pokarmowym spada, co przyczynia się do magazynowania nagromadzonej w obfitych posiłkach energii w postaci tkanki tłuszczowej. W momencie braku porannego pożywienia dochodzi do nadmiernego wydzielania kwasów żółciowych, co podrażnia błonę śluzową, a tym samym zaburza pracę układu pokarmowego. Zwłaszcza w okresie zimowym śniadanie powinno składać się z ciepłego posiłku, aby nie wykorzystywać energii do rozgrzania układu pokarmowego tylko bezpośrednio strawić pokarm.

 

Stwierdzenie, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, przynoszącym wiele korzyści jest słuszne, gdyż:

  • poprawie koncentrację,
  • daję energię na resztę dnia,
  • zwiększa odporność,
  • poprawia samopoczucie,
  • ułatwia utrzymanie odpowiedniej masy ciała,
  • nie odczuwamy „wilczego”głodu w ciągu dnia, a zatem nie podjadamy pomiędzy posiłkami,
  • prowadzi do poprawy nawyków żywieniowych, a to z kolei chroni nas przed przyszłymi chorobami dietozależnymi.

Zadbaj o to, aby ten pierwszy posiłek był pełnowartościowy, zjadany ze smakiem, bez pośpiechu w miłej atmosferze, gdyż od tego zależy jaka będzie reszta dnia.

Przedstawiam kilka propozycji śniadań, które warto włączyć do swojego  menu:

  1. Przepisy na owsiankę, kaszę oraz inne potrawy znajdują się Tutaj
  2. Dla śpiochów dobrą alternatywą może być odżywcza zupa odżywcza z kaszą z poprzedniego dnia

Kanapka również może być sporządzona w ciekawy sposób, na ciepło zapiekana w tosterze czy opiekaczu z dodatkiem warzyw i ziół:

Składniki:

  • pieczywo razowe lub bułka grahamka
  • twarożek kozi
  • czerwona papryka
  • rukola
  • pieprz

Przygotowanie:

Pieczywo zarumienić w tosterze lub opiekaczu. Paprykę pokroić w paski, posypać pieprze i grillować na patelni. Pieczywo posmarować twarożkiem, przykryć grillowaną papryką oraz rukolą.

Autor: Mariola Natanek

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.