145 prozdrowotne dzialanie cebuli

Prozdrowotne działanie cebuli

 

Czy cebula jest stara jak świat? Jakie ma właściwości? Komu służy? I, wreszcie, jak stosować cebulę w codziennej diecie? Zapraszamy do lektury

Odrobina historii

Cebula pojawiła się w 3500r. p.n.e. Uchodziła za jedne z niewielu pokarmów, który nie psuł się podczas zimy. Nasi przodkowie docenili trwałość tego warzywa i zaczęli je uprawiać w celach spożywczych. Widniała w spisie pokarmów robotników egipskich, jako produkt dodający “chęci do pracy”. Nieznana jest data rozpoczęcia uprawy w Polsce, wiadomo jednak że była spożywana od XIV wieku.

Powszechność cebuli

Produkcja cebuli w świecie wzrosła o co najmniej 25% w ciągu ostatnich 10 lat, z bieżącej produkcji jest około 44 mln ton, co czyni go drugim co do wielkości upraw ogrodniczych po pomidorach. Cebula jest uniwersalna i często wykorzystywana jako składnik wielu potraw i akceptowana przez prawie wszystkie tradycje i kultury. Zużycie cebuli znacznie wzrasta, szczególnie w USA i jest to częściowo z powodu dużej promocji, która łączy smak i zdrowie. Cebula nie tylko wzbogaca smak potraw, ale dostarcza także organizmowi zdrowych petrochemikaliów oraz składników odżywczych.

Co na to WHO?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zachęca do korzystania z cebuli w przypadku leczenia nadmiernego apetytu i zapobiegania miażdżycy.  Ponadto, wyciągi z cebuli są uznawane przez WHO za udzielanie pomocy w leczeniu przeziębień, zapalenia oskrzeli i astmy.

Bogactwo cebuli

Kolor cebuli przekazuje informacje o jej właściwościach. Podczas gotowania nabiera innego zapachu, smaku i stopnia ostrości. Ma niewiele kalorii i jest dobrym źródłem witaminy A. Zawiera disiarczek allilopropylu, jest bogatym źródłem chromu, pierwiastka śladowego, który wspomaga reakcję komórek na insulinę, a także witaminy C oraz licznych flawonoidów, zwłaszcza kwercetyny.

Skład 100g cebuli:

Składniki pokarmowe Składniki mineralne i witaminy
woda 87% wapń 47mg%
białko 1.2% fosfor 50mg%
węglowodany 11.1% żelazo 0.7mg%
błonnik 0.6% ryboflawina 0.01mg%
minerały 0.4% niacyna 0.4mg%
  tiamina 0.08mg%

 

 

 

 

 

 

 

Cebula jest ceniona ze względu na jej właściwości terapeutyczne. Najlepsze efekty uzyskujemy pijąc sok z cebuli. Spożywana na surowo ze względu na zawartość związków siarki może powodować wzdęcia.

Korzyści dla zdrowia

Przynosi ona wiele korzyści dla naszego zdrowia:

  • Wygładza cerę, wzmaga porost włosów, wzmacnia paznokcie.
  • Działa odkwaszająco na nasz organizm dzięki zawartości potasu i wapnia.
  • Hamuje rozwój mikroorganizmów chorobotwórczych, dzięki zawartych z niej związkom siarki.
  • Ma działanie przeciwbakteryjne, głównie na Bacillus subtilis, Sakmonella, E. Coli oraz przeciwwirusowe.
  • Podnosi poziom dobrego cholesterolu i obniża poziom ogólnego cholesterolu.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy.
  • Uśmierza ból podczas ukąszeń.
  • Zawiera substancje, które pomagają w walce z wolnymi rodnikami.
  • Liście cebuli wspomagają trawienie, działają moczopędnie, wykrztuśnie, przeciwskurczowo, tonizująco, zmiękczająco, a także są afrodyzjakiem.

Cebula w leczeniu

Pomaga w leczeniu takich dolegliwości jak:

  • nadkwasota,
  • anemia,
  • miażdżyca (zawiera organiczny silikon utrzymując właściwą temperaturę krwi),
  • artretyzm (zawiera substancje o działaniu przeciwzapalny, które wspomagają złagodzić ból i opuchliznę),
  • astma,
  • skrzepy (działa jak koagulant, powstrzymując sklejanie się płytek krwi i wspomaga proces rozpuszczania zakrzepów),
  • czyraki,
  • nowotwory (działa przeciwutleniająco, kwercetyna chroni komórki okrężnicy przed niszczącymi skutkami niektórych substancji wywołujących raka, neutralizuje wolne rodniki mogące niszczyć komórki i uszkadzać DNA),
  • cholera (cebula podawana z czarnym pieprzem zmniejsza pragnienie i uczucie niepokoju, poprawiając samopoczucie, ponadto łagodzi nudności i biegunkę),
  • choroby układu krążenia (obecność olejków eterycznych disiarczku alilopropylu, pirokatechiny, kwasu protokatechinowego, rodanku i witamin sprawia, że pomagają w zapobieganiu chorobom układu krążenia),
  • egzema,
  • padaczka,
  • zaburzenia menstruacji,
  • osteoporoza,
  • hemoroidy,
  • zaburzenia sprawności seksualnej (wzmacnia libido i organ rozrodczy),
  • schorzenia układu moczowego (działa jako środek moczopędny, wywar z cebuli łagodzi uczucie pieczenia towarzyszące podczas oddawania moczu).

Zdrowy duet: cebula i czosnek

Czosnek i cebula ma wyraźną przewagę nad nowoczesnymi lekami. Są  niedrogie i bezpieczne, bez recepty, skutecznie pomagają w przypadku schorzeń na które przepisuje się zbyt silne lekarstwa. Zdaniem naukowców z Central Food Technological Research Institute w Mysore (Indie) czosnek i cebula, dzięki bogactwu siarki, zwiększają bio-dostępność żelaza i cynku z produktów zbożowych. Wyniki prac badawczych, które opublikował magazyn Journal of Agricultural and Food Chemistry, wskazują, że spożywanie czosnku lub cebuli razem z produktami zbożowymi zwiększa przyswajalność żelaza o 70%, a cynku o aż 160%.
To dobra wiadomość dla osób cierpiących na niedobór żelaza i cynku, szczególnie wegetarian. Szacuje się, że niedobór żelaza dotyka 1/3 globalnej populacji, a niedobór cynku 30% populacji. Oba pierwiastki nie są najlepiej przyswajalne z produktów pochodzenia roślinnego. Dodatek cebuli lub czosnku może znacząco poprawić ich biodostępność z produktów zbożowych. Badania również potwierdzają fakt, że cebula i czosnek są warte zjedzenia każdego dnia, aby zapewnić optymalne korzyści dla zdrowia. Mimo, że ich ostry i  charakterystyczny wydzielający zapach nie są zachwycające. Nasza kuchnia zawiera rozwiązania wielu problemów zdrowotnych od niestrawności po bóle głowy. Lecznicze pokarmy wzmacniają odporność na choroby, gdy środki farmakologiczne zajmują się jedynie leczeniem, a nie zapobieganiem. Co więcej, zioła i przyprawy dostarczają wartościowych substancji odżywczych, gdyż zawierają witaminy i minerały. Ponadto wspaniale smakują i wzbogacają jadłospis. Zioła i przyprawy, zwłaszcza czosnek i cebula, czynią posiłki znacznie przyjemniejszymi, są to naturalne, smakowite produkty wspomagające organizm w walce z chorobą.


Literatura:
Balch J.: The super antioxidants. Why they will change the face of healthcare In the 21st century, M. Evans and Company, New Your, 1998
Hopkins J.:Czosnek i cebula. Zastosowanie i właściwości lecznicze, K.E.LIBER, Warszawa 2008.
Dudek M.: Warzywa o właściwościach leczniczych. Cebula, Czosnek i inne, PWRL, Warszawa 1985.
Griffiths G. i inni: Onions a global benefit to health. Phytother Res. 2002, 16, 603-15, PubMed
Capasso F. i inni: Eating garlic and onion: a matter of life or death, British Journal of Cancer, 2004,  91, 194-194

Autor: Mariola Natanek

Warto przeczytać

Zawsze piszemy jasno, prosto i zrozumiale. Tworzymy artykuły DLA Was.